زیباترین حیوانات منقرض شده

زیباترین حیوانات منقرض شده

زیباترین حیوانات منقرض شده

 

زیباترین حیوانات منقرض شده

 

زیباترین حیوانات منقرض شده

حیوانات منقرض شده همواره توجه‌انگیز و مورد علاقه‌ی افراد بوده‌اند. انتخاب زیباترین حیوانات منقرض شده به نوعی ممکن نیست زیرا هر یک از آنها در زمان زنده بودن خود، زیبایی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته‌اند. اما برخی از حیوانات منقرض شده که به دلیل ظاهر یا ویژگی‌های خاصشان برای بسیاری جذاب بوده‌اند، عبارتند از:

  1. دیپلودوکوس (Diplodocus): این دایناسورهای بلند و فوق‌العاده بزرگ با گردن‌های بلندشان و شکل بدن ظریف، برای بسیاری زیبایی داشتند.
  2. تیرانوسور رکس (Tyrannosaurus Rex): این دایناسور شکارچی با دندان‌های بزرگ و قدرتمند و بدنی پر قدرت، برای بسیاری به عنوان یکی از زیباترین و خطرناک‌ترین دایناسورها شناخته می‌شد.
  3. چیتا (Thylacinus cynocephalus): یک حیوان شبیه به گرگ بود که در استرالیا زندگی می‌کرد. شکل بدن زیبا و شبیه به تازیانه‌هایش این حیوان را برای بسیاری زیبا می‌ساخت.
  4. دودو (Dodo): این پرنده ناتوان که در موریس در اقیانوس هند زندگی می‌کرد، به دلیل شکل جالب بدن، ناپدید شدن و مورد جذب علاقه بسیاری قرار دارد.
  5. ماموت‌ها: با ویژگی‌هایی همچون پوست خارجی و خالص و اندازه بزرگی که داشتند، برای بسیاری زیبایی داشتند.
دیپلودوکوس (Diplodocus):

دیپلودوکوس، یکی از مشهورترین و بلندترین دایناسورهای گوناگون است که در دوران جوراسیک زندگی می‌کرد. این دایناسور متعلق به خانوادهٔ ساوروپودا بود و برای گردن بلند و بدن بلند و باریکش مشهور بود.

ویژگی‌های برجسته دیپلودوکوس عبارت بودند از:

  1. گردن بلند: دیپلودوکوس یک گونهٔ دایناسور ساوروپود بود، و از جمله ویژگی‌های برجستهٔ این خانواده گونه‌ها گردن بلند آنهاست. این گردن احتمالاً برای دسترسی به گیاهان بالا و برگ‌های شاخه‌های بلند بوده است.
  2. بدن باریک و بلند: دیپلودوکوس بدنی بلند و باریک داشت که معمولاً به شکل یک ستون بزرگ می‌آمد.
  3. پایه‌های عملاً استوار و بلند: پاهای بزرگ و استوار این دایناسور به او کمک می‌کرد تا بتواند وزن بزرگ خود را تحمل کند و احتمالاً با استفاده از آنها به دنبال مواد غذایی بگردد.
  4. طول بدن: طول بدن این دایناسور حدود 85 تا 95 فوت (25 تا 29 متر) بوده است که او را یکی از بلندترین دایناسورهای شناخته‌شده می‌کند.

دیپلودوکوس به عنوان یکی از دایناسورهای معروف و شناخته شده‌ای که در دوران جوراسیک زندگی می‌کرد، همواره به دلیل ابعاد بزرگش و ویژگی‌های ظاهری چشم‌گیر، مورد توجه جامعه علمی و علاقه‌مندان به دایناسورها بوده است.

تیرانوسور رکس (Tyrannosaurus Rex):

تیرانوسور رکس یا به اختصار T-Rex، یکی از مشهورترین و بزرگترین دایناسورهای شکارچی بوده است که در دوران پس از جوراسیک و در دوران کرتاسه زندگی می‌کرد. این دایناسور به دلیل اندازه بزرگ، دندان‌های بزرگ و شکارچی بودنش مشهور و جذاب بوده است.

ویژگی‌های برجستهٔ تیرانوسور رکس عبارت بودند از:

  1. اندازه بزرگ: تیرانوسور رکس یکی از بزرگترین دایناسورهای شکارچی بود و طول بدنش می‌توانست حدوداً 40-43 فوت (12-13 متر) باشد و ارتفاع آن حدوداً 15-20 فوت (4.6-6 متر) بود.
  2. دندان‌های بزرگ: این دایناسور دارای دندان‌های بسیار بزرگ و تیز بود که برای شکار و حفاری گوشت استفاده می‌شد. دندان‌های بزرگش حدوداً 12 اینچ (30 سانتیمتر) طول داشتند.
  3. بدن قوی و سریع: با وزن حدوداً 8 تا 9 تن، تیرانوسور رکس یکی از قوی‌ترین و سریع‌ترین دایناسورهای شکارچی بود.
  4. کوسه از زمین: برخلاف تصورات رایج، این دایناسور به احتمال زیاد به عنوان یک شکارچی فعال عمل می‌کرد و احتمالاً با سرعت زیادی می‌دوید و شکار می‌کرد.
  5. شکل‌بندی خاص: دارای سری بزرگ و بدن نسبتاً کوتاه و قوی بود که برای انجام حرکات شکاری بهتر بود.

تیرانوسور رکس به عنوان یکی از دایناسورهای معروف و مورد علاقه بسیاری به خاطر ابعاد بزرگ، دندان‌های بزرگ و ظاهر شکارچی، همواره مورد توجه جامعه علمی و علاقه‌مندان به دایناسورها بوده است و به عنوان یکی از نمادهای دوران دایناسورها شناخته می‌شود.

چیتا (Thylacinus cynocephalus):

چیتا یا تسولین (Thylacinus cynocephalus)، یکی از حیواناتی بود که در گذشته در استرالیا زندگی می‌کرد و یک گونه از جنبه‌های برخورداری بی‌نظیر بود. این حیوان، یک گونه از مارسوپیالیا بود و به ظاهر حیوان شبیه به گرگی بود با امکانات شکارچی مشابه به گربه‌ها.

ویژگی‌های برجستهٔ چیتا شامل:

  1. شکل ظاهری: چیتا شباهت زیادی به گرگ داشت اما در واقع یک گونهٔ مارسوپیالیا بود. دارای بدنی باریک و بلند، پوست کمی سخت و پوشیده از موهای کوتاه بود.
  2. شکارچی قوی: این حیوان برای شکار از استراتژی‌های مشابه به گربه‌ها استفاده می‌کرد و با سرعت و زبردستی شکار می‌کرد.
  3. پوزه و دندان‌ها: داشتن پوزه قوی و دندان‌هایی که برای گرفتن و خرد کردن گوشت مناسب بودند.
  4. زندگی در استرالیا: چیتا اصلی‌ترین گونهٔ مارسوپیالیای شکارچی در استرالیا بود و در این قاره تنها بودن گونه‌ای از خانواده‌اش به شمار می‌آمد.
  5. انقراض: این حیوان در قرن بیستم به دلیل شکار غیرقانونی، از دست رفت و امروزه معتبرترین گونه منقرض شده به حساب می‌آید.
دیگران این را پسندیدند شما هم نگاهی بیندازید  انواع نژاد سگ

به علت شباهت به گرگ و ویژگی‌های شکارچی‌اش، چیتا همواره برای محققان و علاقه‌مندان به حیوانات و جانورشناسان مورد توجه و جذابیت بوده است.

دودو (Dodo):

دودو یکی از حیوانات منقرض است که در جزیره موریس در اقیانوس هند زندگی می‌کرد. این پرنده بزرگ، دیکی گمنام و دوست‌داشتنی بود که به دلیل نابودی‌اش به دست انسان‌ها، به یک نماد از حیوانات منقرض شده تبدیل شده است.

ویژگی‌های دودو شامل:

  1. اندازه بزرگ و بدن چاق: دودو اندازه بزرگی داشت و بلندی آن حدوداً ۱ متر و وزنش بین ۱۰ تا ۱۸ کیلوگرم بود.
  2. ساختمان بدنی منحصربه‌فرد: دودو بدنی چاق و کوتاه داشت، پرهای نرم و پاهای کوتاه که برای حرکت روی زمین مناسب نبودند.
  3. عادت‌های غذایی: این پرنده به طور عمده از میوه‌ها و گیاهان جزیره موریس تغذیه می‌کرد و ممکن است با شکار علف‌خوارهای بزرگ مواجه می‌شد.
  4. کندی و ضعف در مقابل شکار: به دلیل کندی حرکت و ضعف در مقابل شکار، دودو به راحتی توسط انسان‌ها شکار شد و این منجر به نابودی این گونه شد.
  5. انقراض: دودو تقریباً در قرن ۱۷ به دست انسان‌ها نابود شد و به علت شکار بی‌رحمانه و تغییرات در محیط زیست منجر به انقراض آن شد.

دودو به دلیل ظاهر غیرمعمول و وضعیت نابودی که به دست انسان‌ها تجربه کرد، همواره به عنوان یک نماد از حیوانات منقرض و برای مطالعه و آگاهی درباره حفظ گونه‌ها و حفاظت از حیوانات مورد توجه بوده است.

ماموت‌ها:

ماموت‌ها، یک گروه از حیوانات قدیمی و منقرض شده از خانوادهٔ Elephantidae بودند. آن‌ها از دوران گلی به تاخیر آخرین جثه‌های آنها در دوران هولوسن تا آخرین هزاره پیش از میلاد بوده است. ماموت‌ها با فیل‌ها نسبت به زندگی و شکل بدنی شان شباهت داشتند، اما بدن آن‌ها بیشتر وزن داشت و برخی از گونه‌ها دندان‌های کوتاه کمی خمیده به جلو داشتند.

ویژگی‌های برجستهٔ ماموت‌ها عبارت بودند از:

  1. دندان‌های بزرگ و خمیده: ماموت‌ها دندان‌های بزرگی داشتند که برای جلوگیری از فرسایش، خمیده شده بودند و برای خوردن گیاهان سخت استفاده می‌شدند.
  2. خلق و خوی مشابه فیل: آن‌ها با فیل‌ها نسبت به شکل بدن و عادت‌های زندگی خود شباهت داشتند.
  3. گونه‌های مختلف: ماموت‌ها در گونه‌ها و اندازه‌های مختلفی ظاهر شده‌اند که برخی از آن‌ها در مناطق مختلف جهان زندگی می‌کردند.
  4. انقراض: عوامل مختلفی مانند شکار غیرقانونی توسط انسان‌ها، تغییرات اقلیمی و محیطی، و برخورد با انواع مختلف انسان ادمی در نهایت منجر به انقراض ماموت‌ها شد.
  5. باقی‌مانده‌ها: امروزه باقی‌مانده‌هایی از ماموت‌ها در برخی مناطق یخچالی، از جمله منطقهٔ سیبری، کشف شده‌است که در برخی موارد به دلیل یخ‌زده شدن، باقی‌مانده‌های نسبتاً حفظ شده‌اند.

ماموت‌ها به علت اندازه بزرگ، ظاهر جذاب و ارتباط نزدیک با فیل‌ها، همیشه به عنوان یکی از موجودات پرجنب و جوش مورد توجه و مطالعه جامعه علمی و علاقه‌مندان به حیوانات بوده‌اند.

حیوانات منقرض شده :

این حیوانات منقرض شده، هر یک به دلایل خودشان و با ویژگی‌هایی که داشتند، برای بسیاری از افراد زیبایی خاصی داشتند که همواره باعث تأثیرگذاری و جذابیت بیشتر آنها برای ما شده است.

همه این موضوع را می دانیم که همیشه در همه زمان ها انسان ها با دخالت های نا بجایی که در طبیعت داشته اند و با شکار هایی که به صورت غیر قانونی انجام می دهند، بسیار زیاد باعث نابودی گونه هایی از حیوانات شده اند و نسل آن ها به این دلایل و دلایل دیگر نیز منقرض شده است. حیوانات منقرض شده در گذشته ها وجود داشته اند که در زمین زندگی می کردند و تعداد آن ها بسیار زیاد است اما متاسفانه امروزه به دلیل منقرض شدن نسل آن ها دیگر وجود ندارند. در این نوشته چند نمونه از آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد که ممکن است این اطلاعات برای شما نیز مفید و جالب باشد.

بز کوهی پیرنه

طبق آمار و اطلاعاتی که وجود دارد آخرین نمونه ای که از این گونه از از حیوانات وجود دارد بر می گردد به اواخر سال 2000 که بعد از آن نسل این موجودات هم منقرض شد. البته دانشمندان سعی کردند که از روی پوستی که از آخرین لاشه مرده بز کوهی وجود داشت نمونه ای شبیه سازی شده از آن را بسازند و تا حدودی هم موفق شدند اما این موجود به دلیل مشکلات تنفسی عجیبی که داشت نتوانست به زندگی خود ادامه دهد و مانند گونه های دیگر از بین رفت و به صورت کلی نسل این حیوان منقرض شد

دیگران این را پسندیدند شما هم نگاهی بیندازید  رشد جنین اردک

ببر مازندران

این گونه از جانور یعنی همان ببر مازندران یکی از معروف ترین حیواناتی است که متاسفانه به دلایلی که از قبل برای شما توضیح دادیم یعنی شکار بی رویه این موجودات توسط شکار چیان سود جو برای سود خود و فروش پوست آن ها و هم چنین از بین بردن موجوداتی که این حیوانات از آن ها تغذیه می کردند باعث این امر شده است که نسل این حیوانات که بسیار ارزشمند بودند از بین برود و منقرض شوند. این حیوانات مناطق وسیعی را برای زندگی خود انتخاب کرده بودند و بیشتر در کوهستان های گلستان و شبه جزیره میانکاله زندگی می کردند و در آن مکان ها دیده می شدند. متاسفانه هیچ گونه از این گونه در باغ وحش ها وجود نداشت و الا با توجه به این که باغ وحش ها نقش مهمی در نگهداری نسل حیوانات در معرض خطر انقراض دارند اگر نمونه ای از این گونه حیوان در باغ وحش وجود داشت شاید نسل آن ها منقرض نمی شد.

زیباترین حیوانات منقرض شده

زیباترین حیوانات منقرض شده

دلفین های رودخانه ای چین

می شود گفت که این دلفین ها گونه از حیوانات محبوب در بین مردم چین بودند و در زمانی که هنوز در تمامی آب های چین زندگی می کردند، مردم چین بسیار به این موجودات احترام می گذاشتند. تقریبا در سال هزار و نهصد و پنجاه شکار این حیوانات بسیار زیاد شد و تا از بین رفتن آن ها همانند دیگر حیوانات منقرض شده ادامه یافت و این اتفاق ناگوار برای این موجودات هم افتاد

کرگدن سیاه غربی

کرگدن سیاه غربی نام یک زیرگونه از گونه کرگدن سیاه است که حدود 7 تا 8 میلیون سال پیش تا سال 2006 در افریقا می زیستند. هرچند که بین سال های 1970 تا 1992 جمعیت این گونه تا 96 درصد کاهش پیدا کرد و در نهایت در سال 2006  اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست IUCN کرگدن سیاه غربی را به لیست حیوانات منقرض شده اضافه کرد. از مهمترین دلایل انقراض این حیوان تخریب زیستگاه بخاطر کشاورزی و شکار بیش از حد انها بخاطر  تجارت شاخ هایشان بود

شیر دریایی ژاپنی

شیر دریایی ژاپنی نام یک گونه از سرده فزون‌تاج است که در سال 1970 منقرض شده اند. بیش از سه هزار شیر دریایی ژاپنی در طول قرن بیستم بخاطر تجارت پوست (در کل قسمت های مصرفی بدنشان) و استفاده در سیرک شکار و اسیر شدند. البته زیست شناسان دریایی، جنگ جهانی دوم را مقصر اصلی نابودی زیستگاه طبیعی این شیر دریایی می‌دانند

قورباغه ی طلایی

قورباغه طلایی اب شیرین در سال 1966 در منطقه جنگلی کوچکی در کاستاریکا کشف شدند و حدودا 5 سانتی متر عرض داشتند. این گونه به دلیل تغییرات اب و هوا ، گرم شدن زمین و الودگی اب توسط انسان ها در سال 1989 منقرض شد

ببر جاوه

ببرهای جاوه دومین ببرهای کوچک دنیا بودند که تا سال 1982 میلادی در جزیره ی جاوه کشور اندونزی زندگی می‌کردند. در قرن نوزده با پیشرفت اندونزی تعداد زیادی از این ببرها با از بین رفتن زیستگاهشان به دلیل توسعه کشاورزی از بین رفتند. تعداد زیاد دیگری نیز توسط بومیان و شکارچیان شکار می شدند تا حدی که در دهه‌ی 1950 تنها 20 ببر جاوه در دنیا باقی مانده بود. طبق نظرات مختلف اخرین ببر جاوه در سال 1980 مشاهده شده است اما دقیقا مشخص نیست با این حال این حیوان همراه با ببر بالی در سال 2003 در لیست حیوانت منقرض شده IUCN  قرار گرفت.چه بر اثر انتخاب طبیعی و چه بر اثر عوامل بیرونی طبیعی یا انسانی، بسیاری از حیوانات شگفت انگیز دیگر وجود ندارند.

چه بر اثر انتخاب طبیعی و چه بر اثر عوامل بیرونی طبیعی یا انسانی، بسیاری از حیوانات شگفت انگیز دیگر وجود ندارندشمار زیادی از حیواناتاز بینرفته‌اند که ما در این مقاله سعی کردیم درباره تعدادی از آنها صحبت کرده باشیم.

جهت بررسی و مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط