میل ورم چیست

میل ورم چیست

میل ورم چیست

میل ورم و کاربردش

میل ورم چیست

میل ورم چیست و چه کاربردی دارد؟

میل ورم یا یا  یا میلورم به اسم کرم میلورم هم در ایران عزیزمون شناخته می‌شود، در واقع میل ورم ، لارو نوعی سوسک به نام سوسک تاریکی است که آن را با نام سوسک آرد یا سوسک زرد آرد هم می‌شناسیم. بعد از اینکه تخم گذاری توسط این سوسک تاریکی انجام می‌گیرد.

تخم‌ها در محیطی کاملا تمیز بر روی بستر سبوس گندم،رشد می کنند و بسته به نوع فارم و عوامل محیطی در فارم پرورش دهنده زمان خاصی خارج شده و رشد می کنند در مراحل لاروی هم چندین مرحله پوست اندازی می کنند و همینطور چرخه زندگی این حشره را به جلو ادامه پیدا میکند. تا به سایز آخر لارو میل ورم که رسید حالا باید تبدیل به شفیره شوند.

شفیره میل ورم چیست؟

شفیره میل ورم به هیچ عنوان از غذای لارو میل ورم و سوسک تاریکی تغذیه نمی کند یعنی به هیچ وجه شفیره کرم میل ورم غذا نمی خورد. شفیره ها در پایان سن شفیرگی به سوسک تبدیل خواهند شد. بعد از تولد سوسک ها تغییر رنگ می دهند و مشکی خواهند شد در این زمان شروع به جفتگیری کرده و تخم گذاری می کنند، بتخم هچ شده و لارو خارج میشود و این چرخه مدام در فارم پرورش میل ورم تکرار می شود.

لارو سوسک تاریکی با توجه به بستری که از غلات است پرورش داده می‌شود، منبع سرشاری از پروتئین است. برای همین به عنوان یک غذای اصلی برای ماهیان زینتی، پرندگان و طیور و ماکیان استفاده شده و حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی یا شرق آسیا میل ورم مصرف انسانی دارد. از کرم میل ورم در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی و اروپا ورزشکاران و بدنسازان به عنوان یک منبع پروتئین استفاده می‌کنند، چرا که این لارو حاوی بیش از ۴۹ درصد پروتئین است. مهندس آروین: هرچند برای بدست آوردن این محصول باید پودر میلورم فرآوری شود.

میل ورم و شفیره آن ها، در واقع بخشی از چرخه زندگی این حشرات است که در محیط‌هایی مانند بستر سبوس گندم رشد می‌کنند. این لاروها منبع خوبی از پروتئین هستند و به عنوان غذای اصلی برای ماهیان زینتی، پرندگان و ماکیان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین، اشاره کردید که در برخی از کشورها مصرف انسانی نیز دارند، بخصوص در آسیا و برخی از کشورهای اروپایی که به دلایل مختلف از این محصول به عنوان منبع پروتئین استفاده می‌کنند.

در طی دهه‌ها، مصرف غذایی در برخی مناطق جهان به سمت گسترش استفاده از منابع پروتئین حیوانی جایگزین‌های غذایی سنتی معمولی پیش رفته است، به خصوص در برخی کشورهایی که با محدودیت‌هایی در دسترسی به منابع پروتئینی مانند گوشت روبرو هستند. این تغییر در الگوی مصرف غذایی یکی از دلایل استفاده از منابع جایگزین پروتئینی است.

مصرف این نوع حشرات به عنوان یک منبع پروتئین در غذاها در برخی از کشورها در حال توسعه است و به عنوان یک غذای پروتئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با افزایش نگرش به سمت منابع پروتئین حیوانی جایگزین، استفاده از میل ورم و مواد مشابه ممکن است در آینده نقش مهم‌تری در صنعت غذایی داشته باشد.

دیگران این را پسندیدند شما هم نگاهی بیندازید  مشخصات سهره خوب

لارو یا کرم میل ورم چیست؟

میل ورم چیست

در متن بالا مفصل در مورد میلورم که لارو نوعی سوسک تاریکی به نام سوسک آرد است توضیح دادم. با توجه به اینکه این سوسک در محیطی کاملا تمیز و به دور از باکتری و محیط آلوده پرورش داده می‌شود به عنوان یک غذای کاملا تمیز و عاری از هر گونه انگل برای پرندگان و ماهیان زینتی استفاده می‌شود.

لارو و سوسک میل ورم درون ظرف‌های مخصوصی که حاوی سبوس گندم، جو و سایر مواد مغذی و معدنی مثل پوست انواع میوه و سبزیجات است پرورش داده می‌شود. دارای ارزش غذایی بالایی هستند.
علاوه بر غذای پرنده و ماهی، از میل ورم برای غذای انواع خزنده همچون مارمولک، لاک پشت، دوزیستان، جونده ها، پرنده های زینتی و پرورشی، ماهی های پرورشی و آکواریومی، پستانداران کوچک نیز استفاده می‌شود. این نوع حیوانات خانگی علاقه زیادی به پروتئین دارند. خصوصا آنهایی که به کرم و لارو بیشتر علاقه نشان می‌دهند و حشرات به عنوان یکی از اصلی‌ترین هرم غذایی آنها قرار دارند.

به لطف درصد پروتئین بالایی که این لارو دارد و بیش از ۴۹ درصد آن را تشکیل می‌دهد، (نکته: لارو میل ورم چیست خشک و پودر میل ورم در مزرعه آروین دارای ۵۶٪ پروتئین هستند) به عنوان یک غذای مکمل نیز استفاده شده و همچنین لارو خشک میل ورم برای تغذیه سگ و گربه ها نیز استفاده کرد.

ارزش غذایی میلورم چقدر است؟

میل ورم چیست

برای آنالیز و ارزش غذایی حشرات، مبنا را وزن ۱۰۰ گرم در نظر می گیرند/ ارزش غذایی میلورم درصد/گرمارزش غذایی میل ورم در هر ۱۰۰ گرم:

  • پروتئین ۴۹.۶ درصد / ۴۹.۶ گرم
  • چربی ۲۷.۲ درصد / ۲۷.۲ گرم
  • کربوهیدرات ۶.۹ درصد / ۶.۹ گرم
  • کالری ۱۳۵ کیلو کالری در هر ۱۰۰ گرم

ارزش غذایی هر مزرعه با مزارع دیگر متفاوت است، چون عوامل محیطی و تغذیه لارو و سوسک هر مزرعه متفاوت است، ممکن است مزرعه ای غذای را درست کرده و با آن حشرات را تغذیه می کنند و غذای مقوی باشد، اما مزرعه ای از غذاهای بی کیفیت استفاده کند و ارزش غذایی کمتری داشته باشند.

کاربرد کرم میل ورم چیست؟

کرم میل ورم برای بیشتر حیوانات استفاده می گردد، حیوانات خانگی، پرندگان، ماهی ها در شیلات، پستانداران کوچک، دوزیستان، بندپایان، جونده ها از این حشرات تغذیه می کنند تغذیه می تواند حشره زنده باشد یا خشک یا پودر شده.

سوسک میل ورم برای ماهیان زینتی، پرورشی

در بیشتر کشورها از میل ورم برای تغذیه ماهی های پرورشی برای انسان هم استفاده می کنند، در ایران هنوز مرسوم نشده است. در ایران برای تغذیه انواع ماهی های زینتی و آکواریومی و طعمه ماهیگیری استفاده می کنند.

میل ورم چیست

فواید و مزایایی که استفاده از میل ورم برای غذای ماهیان و آبزیان:

افزایش ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها
ثابت کردن رنگ طبیعی ماهی‌های زینتی
افزایش مقاومت بدنی در برابر PH آب
افزایش تخم ریزی و تولید مثل
سرشار از پروتئین و مواد مغذی

سوسک میلورم برای پرندگان

دیگران این را پسندیدند شما هم نگاهی بیندازید  مرغ و خروس فونیکس

پرندگان و خصوصا پرندگان زینتی علاقه بسیار زیادی به انواع حشره و کرم دارند. پرندگان و طیور و ماکیان اگر از سوسک میلورم تغذیه کنند، در هر حیوان یا پرنده یک خاصیت خاصی دارد و برای آن پرنده اتفاق می افتد مثل پر در آوردن سریعتر، زنده مانی جوجه ها.

فواید و مزایایی که استفاده از میل ورم برای تغذیه پرندگان

حفظ شادابی و نشاط در پرهای پرنده
افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها
افزایش نطفه و تولید مثل
افزایش قوای جنسی پرنده

در اینجا می توانید مطالب بیشتری در وبلاگ ما مشاهده کنید

در صورتی که پرنده شما تخم گذار باشد و بخواهید از آن جوجه کشی کنید، می‌توانید با استفاده از میل ورم جوجه‌ها را در مدت زمان بسیار سریع‌تری بزرگ کنید که به رشد سریع‌تر جوجه‌های پرنده کمک می‌کند، البته در هر پرنده و حیوان مزایای حشرات و لارو، سوسک میلورم متفاوت است.

مزایای لارو میل ورم برای طیور:

طیور هم مثل سایر حیوانات از لارو و سوسک و شفیره میل ورم استقبال می کنند و علاقه مند هستند. انواع طیور و ماکیان و پرندگان. در اردک ها همه اردک ها نمی توانند از میلورم استفاده کنند.

مزایای میلورم برای طیور :

افزایش مقاومت و ایمنی طیور در برابر بیماری‌های فصلی

عاری از هر گونه انگل و کک

غذایی کاملا سالم و سرشار از پروتئین که آنها را از واکسن‌های حاوی پروتئین بی نیاز می‌کند

افزایش نطفه و تخم گذاری در طیور

کمک به تولید مثل و رشد بهتر جوجه‌ها

شرایط محل پرورش کرم میلورم چگونه است؟

شرایط عمومی برای پرورش کرم میلورم وجود دارد، میتوان بسته به شهر و روستا و استان و کشور این شرایط را جابجا کرد.در حالت عمومی در بستر سبوس گندم و جو به همراه میوه و صیفی جات پرورش داده می‌شوند.

فارم های پرورش میل ورم

فارم پرورش میل ورم خانگی

فارم پرورش میل ورم نیمه صنعتی

فارم پرورش میل ورم صنعتی

در واحدهای صنعتی کلا صفر تا صد پرورش با خانگی و نیمه صنعتی متفاوت خواهد بود. مزرعه آروین خانگی یا نیمه صنعتی و صنعتی را در هر جای ایران برای مشتریان راه اندازی می کند.

محصولات لارو میل ورم :

لارو میل ورم می توانند حداقل ۲۰ نوع محصول در بازار عرضه شود که در ایران فقط لارو زنده و خشک میلورم، پودر میلورم و شفیره زنده و خشک شده، سوسک مولد و سوسک خشک میلورم فروخته می شود که جمعا ۷ نوع محصول را شامل می شود. مزرعه آروین تمام این ۷ محصول را در کا سال موجود دارد و برای مشتریان خود ارسال می کند.

کود میل ورم :

کود میل ورم مزرعه آروین با اسم آروین فراس در بازار عرضه می شود، از کود میل ورم برای گیاهان، گلهای آپارتمانی، گلخانه ها و مزارع و باغات استفاده می کنند. در اصل این کود حاصل از فضولات لارو میل ورم است. فضولات کرم میلورم بعنوان کود عرضه می شود. 

 

جهت مطالعه بیشتر کرم اینجا کلیک کنید

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط