نگهداری تخم مرغ خوراکی

نگهداری تخم مرغ خوراکی

نگهداری تخم مرغ خوراکی

نگهداری تخم مرغ خوراکی

 

جهت ثبت آگهی رایگان در اپلیکیشن حیوانات نوحیران اینجا کلیک کنید 

نگهداری تخم مرغ صحیح:

 در مورد نگهداری تخم مرغ صحیح و مواردی که برای جلوگیری از فساد و بروز مشکلات سلامتی مهم هستند. تخم مرغ یک منبع عالی از پروتئین و مواد مغذی است که در بسیاری از وعده‌های غذایی به کار می‌رود. از موارد مهمی که برای نگهداری تخم مرغ باید به آن توجه داشت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نگهداری تخم مرغ خوراکی در یخچال: تخم مرغ‌ها را در یخچال نگهداری کنید تا دمای مناسب حفظ شود و از فساد جلوگیری شود.

پوش بندی تخم مرغ: تخم مرغ‌ها را در پوش‌بندی دربسته یا ظروف مخصوص قرار دهید تا از آلودگی خارجی جلوگیری کنید.

پوسته تخم مرغ: توجه داشته باشید که پوسته تخم مرغ خام باید سالم باشد و شکسته نشود تا مواد آلوده به داخل تخم نفوذ نکنند.

تمیزی تخم مرغ: اگر پوسته تخم مرغ به خون یا مدفوع مرغ آلوده شود، قبل از مصرف آن را بشویید.

جلوگیری از تماس با مواد دیگر: تخم مرغ را در مجاورت مواد با بوهای تند مانند سیر، پیاز، پنیر و گوشت نگذارید، زیرا تخم مرغ بوهای محیط را جذب می‌کند.

تخم مرغ شکسته: اگر تخم مرغ شکسته یا ترک برداشت، محتویات آن را در ظرف تمیز و محکم قرار دهید و در اسرع وقت مصرف کنید.

نگهداری در دمای مناسب: تخم مرغ‌ها را در بدنه اصلی یخچال نگه دارید که دمای ثابت و خنک داشته باشد.

 

این موارد توصیه‌های مهمی هستند تا تخم مرغ به درستی نگهداری و مصرف شود و مشکلات سلامتی جلوگیری شود.

 

نگهداری تخم مرغ خوراکی

 

روش های نگهداری تخم مرغ در یخچال:

بهترین روش نگهداری تخم مرغ همیشه تخم مرغ را در کارتن خودش نگه دارید :
خیلی از مردم دوست دارند وقتی به خانه می رسند، کارتن تخم مرغ را بیرون بیندازند و آنها را در کاسه و ظرفی دیگر در یخچال نگهداری کنند.این ممکن است زیبا به نظر برسد،
اما توصیه می کنیم که همیشه تخم مرغ ها را در کارتن اولیه خودشان نگهداری کنید. چرا؟
در درجه اول، کارتن از تخم مرغ محافظت می کند و از جذب بوهای قوی و طعم های مختلف دیگر در یخچال شما از طریق هزاران منافذ ریز در پوسته تخم مرغ جلوگیری می کند.
دوم، بهترین زمان مصرفشان همیشه برای شما قابل رویت است، بنابراین این گونه می توانید تازگی آنها را تضمین کنید.
در نهایت، تخم مرغ باید همیشه با قسمت انتهایی بزرگش، به همان روشی که در کارتن بسته بندی می شوند، ذخیره شود.
این کار به زرده کمک می کند تا در مرکز قرار بگیرد. مدت زمان نگهداری انواع تخم مرغ تخم مرغ تازه، با بهترین حالت تا زمان تاریخ انقضا سالم می ماند زرده یا سفیده تخم مرغ ، ظرف 2 تا 4 روز تخم مرغ آبپز شده، در عرض یک هفته غذاهای با تخم مرغ، ظرف 3 تا 4 روز تخم مرغ یخ زده (مخلوط شده)، ظرف چهار ماه نحوه فریز کردن تخم مرغ:
آیا می دانستید که می توانید تخم مرغ را منجمد کنید؟ انواع تخم مرغ های خام و آماده را می توانید به راحتی طبق دستورالعمل های زیر منجمد کنید : تخم مرغ کامل: تخم مرغ را خوب مخلوط کنید، در ظروف فریزر بریزید و به خوبی هم بزنید. برچسبی را روی ظرف بزنید و تعداد تخم مرغ ها را تاریخ نویسی کنید.
سفیده ها: تخم مرغ ها را بشکنید و زرده و سفیده را جدا کنید و اطمینان حاصل کنید که زرده با سفیده مخلوط نشود. آن ها را در ظروف فریزری بریزید، محکم ببندید، برچسبی را روی ظرف بزنید و تعداد تخم مرغ ها و تاریخ را بنویسید و منجمد کنید. برای آب شدن سریع تر و اندازه گیری آسان تر، ابتدا هر سفیده را در یک مکعب ظرف یخ منجمد کنید و سپس به ظرف فریزر منتقل کنید.
زرده ها: زرده تخم مرغ به نگهداری ویژه ای نیاز دارد. خاصیت ژلاتینی زرده باعث ضخیم شدن و یا ژلی شدنش در هنگام یخ زدن می شود.اگر زرده منجمد شود به حدی ژلاتینی می شود که استفاده از آن غیر ممکن است اما با دستورالعمل زیر می توان زرده تخم مرغ فریز کرد و از آن استفاده کرد. در بخش آشپزخونه ی نمناک گفته بودیم
که برای کند کردن ژلاتینی شدن زرده , یک سوم قاشق چایخوری (0.5 میل) نمک یا 1 و نیم قاشق چایخوری (7 میلی لیتر) شکر یا شربت ذرت را در هر یک چهارم فنجان (50 میلی لیتر) زرده تخم مرغ (4 زرده) بریزید.
برچسبی را روی ظرف بزنید و تعداد تخم مرغ ها و تاریخ و اینکه آیا نمک اضافه کرده اید (برای پخت غذای اصلی) یا شیرین کننده (برای پخت یا دسرهای مختلف) را هم بنویسید.
آب پز شده: زرده تخم مرغ آب پز را می توان منجمد کرد، تا بعدها برای گارنیش از آن استفاده کرد. به دقت زرده را در یک لایه در یک ماهی تابه بریزید و به اندازه کافی آب اضافه کنید، تا حداقل 1 سانت بالاتر از زرده ها باشد، در آن را بگذارید و به سرعت بجوشانید. از روی شعله بردارید و در آب گرم قرار دهید تا حدود 15 دقیقه بماند. آن ها را با یک الک بردارید، خوب آبش را بگیرید و برای فریز کردن، آنها را منجمد کنید.

نگهداری تخم مرغ خوراکی

 در مورد نگهداری تخم مرغ به خوبی به نمایش گذاشته شده است و می‌تواند به افراد کمک کند تا تخم مرغ‌های خود را به درستی نگهداری کنند.

نگهداری تخم مرغ در کارتن اصلی آنها، از مزایایی که شما مطرح کردید، می‌تواند به بهبود مدت زمان نگهداری و کیفیت تخم مرغ‌ها کمک کند.

اگر افراد می‌خواهند تخم مرغ‌ها را برای مدت طولانی‌تر نگهداری کنند، فریز کردن تخم مرغ‌ها یک روش مناسب است. برای هر نوع تخم مرغ (کامل، زرده، سفیده یا آبپز شده)

این اطلاعات می‌توانند به افراد کمک کنند تا تخم مرغ‌های خود را با بهترین شکل ممکن نگهداری کرده و از مزایای آنها برای طولانی‌ترین مدت بهره‌برند.

توصیه‌های شما در مورد نحوه مصرف تخم مرغ منجمد شده و آماده‌سازی غذاهای مختلف با آنها بسیار مفید هستند. این راهنما برای افرادی که تخم مرغ‌های خود را منجمد می‌کنند یا تخم مرغ منجمد

می‌خرند، به عنوان یک منبع کاربردی جهت استفاده از تخم مرغ‌های منجمد و تضمین کیفیت و سلامتی آنها، بسیار مفید است.

همچنین، توصیه‌هایی که در مورد نحوه پخت و پز تخم مرغ منجمد شده ارائه داده‌اید، به افراد کمک می‌کنند تا به بهترین نتیجه‌ها در طی فرآیند آماده‌سازی و پخت و پز غذاها برسند.

توصیه‌هایی مانند افزودن زرده تخم مرغ ذوب به سفیده‌ها به منظور تعداد قاشق‌های غذاخوری بهینه یا مواردی که برای جلوگیری از سفتی تخم مرغ در پخت و پز لازم است، بسیار مفید و عملی هستند.

نگهداری تخم مرغ خوراکی

نکات مهم در مصرف تخمه مرغ:

پخت تخم مرغ آبپز سریع و آسان:

ابتدا یک قاشق سوپ خوری سرکه را به آب جوش اضافه کنید.

سپس، دمای جوش آب را کاهش دهید. سپس از یک کاسه برای پایین آوردن دمای تخم مرغ در آب استفاده کنید، آن را فقط برای یک لحظه نگه دارید.

این کار باعث می شود که تخم مرغ قبل از رسیدن به نقطه جوش، بپزد.

برای راحت تر کندن پوست تخم مرغ آبپز شده موقع کندن تخم مرغ را در آب سرد قرار بدهید ، این کار سبب می شود که پوست تخم مرغ به سفیده نچسبد و خوب جدا شود.

نکات مهم اما ساده در مصرف تخم مرغ:

زمانی که برای درست کردن غذا چند تخم مرغ نیاز دارید، آنها را در یک کاسه جدا بشکنید تا اطمینان یابید که همه آنها سالم هستند و سپس آنها را به بقیه مواد اضافه کنید.

برای پختن تخم مرغی که پوسته آن ترک دارد، به محل ترک لیمو ترش بمالید و آن را در آب گرمی که جوش نیامده قرار دهید.

برای پختن تخم مرغی که پوسته آن ترک دارد، تخم مرغ را درون فویل آلومینیونی قرار دهید و بعد آبپز کنید.

برای پختن تخم مرغی که پوسته آن ترک دارد، درآب کمی سرکه بریزید زیرا سرکه باعث می شود که سفیده از لای ترک بیرون نزند.

برای تغییر رنگ ندادن تخم مرغ پخته بعد از پخت آنها را درون ظرف آب سرد قرار دهید.

ایمنی پخت غذا:

هنگام آماده کردن تخم مرغ، این چهار گام ساده را دنبال کنید تا مطمئن شوید که غذای سالمی را آماده می کنید:

 

تمیز کاری: دست ها و سطوح را مرتب بشورید. شستشوی دست ممکن است تقریباً نیمی از موارد بیماری های ناشی از غذا را از بین ببرد.

 

سرد کردن – منجمد کردن / فریز کردن مناسب غذاها: دمای سرد می تواند از رشد بیشتر انواع باکتری های مضر جلوگیری کند.

 

جدا کردن: عدم استفاده از ظرف های چند تایی. گوشت های خام / طیور / غذاهای دریایی و آب ها را در طول ذخیره سازی و آماده سازی جدا کنید.

 

پختن: گوشت ، طیور و تخم مرغ ها را به دماهای مناسب برسد

 

نگهداری تخم مرغ خوراکی

نحوه استفاده از تخم مرغ شکسته:

چگونه می توان گفت که تخم مرغ تازه است یا خیر؟

ساده ترین راه برای تعیین اینکه آیا تخم مرغ شما تازه است یا خیر، تاریخی است که روی آن نوشته شده. پس بهتر است همیشه تخم مرغ خود را در شانه اولیه اش نگه دارید.

تخم مرغ درجه یک، یک سفیده سفت و یک سلول هوای کوچک در انتهای پهن و زرده اصلی اش دارد.

یک تخم مرغ تازه در آب غرق خواهد شد، در حالی که یک تخم قدیمی تر شناور خواهد شد.

با افزایش سن تخم مرغ، اندازه سلول هوا در داخلش افزایش می یابد و باعث می شود که شناور شود.

در یک تخم مرغ تازه، زرده بالا است و سفیده ضخیم است و زرده آن را کاملا احاطه می کند.

تخم مرغ قدیمی تر یک زرده صاف دارد که به راحتی می شکند و نازک است و سفیده اش هم آبکی می باشد.

سفیده ابری مانند نشانه تازگی است، این حالت نتیجه محتوای بالای کربن آن است.

تشخیص تخم مرغ آب پز و تخم مرغ خام:

برای تشخیص بین تخم مرغ آب پز و تخم مرغ خام، آن را بچرخانید. یک تخم مرغ آب پز شده بیشتر از یک تخم مرغ خام می چرخد. مرکز مایع در یک تخم مرغ خام، مانع از آن می شود که به اندازه کافی حرکت کند یا بچرخد.

روش درست شکستن تخم مرغ ها:

به جای آن که تخم مرغ ها را با گوشه یک ظرف یا ماهی تابه بشکنید، این کار را امتحان کنید:

تخم مرغ را در برابر سطح صاف، مانند یک تخته تمیز یا تخته برش بشکنید. این کار باعث عدم تکه شدن ذرات صدفی تخم مرغ و مخلوط شدن با آنها می شود. هر بار از این مراحل برای شکستن تخم مرغ استفاده کنید!

چند کاربرد جالب تخم مرغ:پس از استفاده از تخم مرغ پوسته آن را دور نریزید. شما می توانید در پوسته آن کمی پارافین بریزید و آن را تبدیل به جا شمعی کنید.درون پوسته تخم مرغ را با کمی خاک پر کنید و دانه گیاه را در آن بکارید ، پس از جوانه زدن دانه ، آن را به گلدان های کوچک انتقال دهید.می توانید از سفیده تخم مرغ به عنوان چسب استفاده کنید.

 

فقط کافی است زمان نیاز فوری به چسب سفیده تخم مرغ را خوب به هم بزنید و به عنوان چسب استفاده نمایید.برای محافظت از پوست خود سفیده تخم مرغ را با کمی آب لیمو ترش مخلوط کنید و به عنوان ماسک استفاده کنید.ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ معادل است با 30 گرم انواع گوشت (قرمز، مرغ و ماهی)، معادل دو تکه متوسط خورشتی، نصف لیوان حبوبات پخته، یک چهارم لیوان حبوبات خام و یک چهارم لیوان انواع مغزها مانند، بادام، پسته، فندق، گردو است.

تخم مرغ یک ماده غذایی بی نظیر و سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که کمبود برخی از آنها موجب بروز بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای ذهنی، پوستی و چشم می شود.

 

تخم مرغ جایگاه ویژه ای در سفره غذایی ایرانیان از سالیان دور داشته است. به علاوه توجه ویژه ای به این ماده در موارد غیرتغذیه ای همچون سفره هفت سین، سفره عقد، شکستن تخم مرغ به عنوان جلوگیری از چشم زخم، طالع بینی، درمان شکستگی های استخوان و… شده است که همه و همه در پیشینه و تاریخچه ایران باستان وجود داشته و در بسیاری از مناطق سنتی ایران به غلط یا صحیح، هنوز جایگاه ویژه خود را حفظ کرده است و داد و ستد این ماده غذایی در برخی از خانوارهای روستایی تنها محل درآمدزایی محسوب می شود.

 

از سوی دیگر خواص تغذیه ای موجود در تخم مرغ، این ماده غذایی را در هرم غذایی که معرف الگوی مناسب مصرف مواد غذایی در هر کشور است در گروه گوشت، حبوبات و مغزها قرار داده است.

دیگران این را پسندیدند شما هم نگاهی بیندازید  غاز ایرانی

در مصرف مواد غذایی این گروه نیز همچون سایر گروه های غذایی باید تنوع و تعادل در مصرف رعایت شود و از مواد این گروه به شکل جانشینی استفاده گردد.

 

ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ معادل است با 30 گرم انواع گوشت (قرمز، مرغ و ماهی) معادل دو تکه متوسط خورشتی، نصف لیوان حبوبات پخته، یک چهارم لیوان حبوبات خام و یک چهارم لیوان انواع مغزها مانند، بادام، پسته، فندق، گردو است.

ارزش غذایی تخم مرغ:

تخم مرغ و شیر از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت هستند که می تواند نیازهای بدن را به طور متعادل تامین کنند.

عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی و مواد مغذی موجود در آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار کم انرژی است.

پروتئین :

مواد پروتئینی بعد از آب، قسمت عمده بافت های نرم و 18درصد وزن بدن را تشکیل می دهد.

پروتئین ها مسئول ساخت، نگهداری و ترمیم بافت های بدن هستند و باید همیشه به مقدار لازم در رژیم غذایی استفاده شوند.

پروتئین مواد غذایی در دستگاه گوارش و کبد به ترکیبات ساده تری به نام اسید آمینه شکسته و جذب سلولها می شود. آنها مولکول های درشتی هستند که از واحدهای کوچکتری به نام اسید آمینه ساخته شده اند.

9 نوع اسید آمینه از مجموع بیستگانه آن، از اسید آمینه های ضروری بدن است، یعنی بدن انسان قادر به ساخت آنها نیست و باید از طریق غذا تامین شود.

تخم مرغ دارای تمام اسید آمینه های ضروری است. پروتئین تخم مرغ یک پروتئین کامل، قابل جذب و دارای بیشترین اسید آمینه های ضروری برای بدن است که درصد جذب بالایی دارد.

بیشترین واکنش های مهم و پیچیده شیمیایی بدن به وسیله گروهی از پروتئین ها به نام آنزیم ها و هورمون ها انجام می شود و تخم مرغ منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز آنهاست.

پروتئین تخم مرغ هم در سفیده و هم در زرده آن وجود دارد که نسبت آن 60 درصد به 40 درصد است. به دلیل کیفیت بالای تخم مرغ، این ماده نقش مهمی در ایجاد سیری به خصوص هنگامی که در وعده صبحانه مصرف شود دارد و به همین دلیل باعث کاهش وزن می شود زیرا علاوه بر القای احساس سیری، میزان کالری بسیار کمی تولید می کند.

مطالعات نشان داده است که مصرف پروتئین های دامی با کیفیت بالا که تخم مرغ سرآمد آنهاست به طور موثری از تحلیل توده عضلانی در طول سالخوردگی جلوگیری کرده و آن را کاهش می دهد و در هنگام کاهش وزن نیز بافت عضلانی را حفظ می کند.

تخم مرغ با دارا بودن حدود 6 گرم پروتئین میزان 13درصد نیاز غذایی توصیه شده در یک رژیم غذایی بر پایه 2 هزار کیلو کالری را تامین می کند.

عوارض کمبود مواد پروتئینی عمدتا به نام سوء تغذیه شناخته می شود و از علائم مهم آن می توان لاغری مفرط، بزرگ شدن شکم و عدم رشد مناسب بدن را نام برد.

در نقاطی از آفریقا که مردم دچار فقر موارد پروتئینی هستند، این عوارض در کودکان به خوبی مشهود است و به همین دلیل سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO) کشورهای آفریقایی را ملزم کرده که با بهره گیری از تخم مرغ مشکل سوء تغذیه پروتئین را کاهش دهند.

 کربوهیدرات :

کربوهیدرات ها، منابع مهم انرژی را در غذا تشکیل می دهند. کربوهیدرات ها به مواد پرانرژی تجزیه می شوند و انرژی لازم را در بدن ایجاد می کنند. تخم مرغ با دارا بودن حداکثر 6/0گرم کربوهیدرات در این خصوص نقش چندانی نداشته و قالب ویژگی آن برپایه پروتئین بسیار ارزشمند آن استوار است.

 چربی :

ترکیب چربی تخم مرغ به صورت یک سوم اشباع شده و دوسوم غیراشباع است. تخم مرغ با دارا بودن 5 گرم چربی کل که حدود 6/1گرم آن به صورت اشباع شده است تنها 72 کیلو کالری انرژی تولید می کند که این نکته از ویژگی های بارز تخم مرغ است.

 ویتامین ها :

ویتامین ها مواد آلی با ترکیبات پیچیده ای هستند که به مقدار کم در حیوانات و گیاهان وجود دارند. ویتامین ها نقش عمده ای در سوخت و ساز طبیعی مواد در بدن به عهده دارند.

تخم مرغ حاوی ویتامین های مهم و مورد نیاز بدن از جمله ویتامین های EDABB12 اسیدفولیک، ریبوفلاوین و به ویژه کولین است و به لحاظ داشتن ویتامین های مختلف، منبع غذایی مغذی و مناسبی برای تامین نیازهای بدن به شمار می رود. به جز ریبوفلاوین که عمدتاً در سفیده است تمام ویتامین های تخم مرغ در زرده آن وجود دارند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود.

1. ویتامین :A از ویتامین های محلول در چربی است. مقدار آن در تخم مرغ 442واحد بین المللی است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین A عبارتند از: شب کوری، ناراحتی چشمی (خشک شدن موکوس چشم) و کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری های عفونی.

2. ویتامین B2: تخم مرغ منبع خوبی برای تامین ویتامین B2 در یک عدد تخم مرغ متوسط42/0 میلی گرم است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین B2 عبارت است: از التهاب بدن، خشک و پوسته پوسته شدن اطراف دهان، گوش و بینی، در صورت کمبود شدید این ویتامین در بدن، در بینایی و خون سازی اختلال ایجاد می شود.

3. ویتامین B12: یکی از عناصر ضروری برای تشکیل گلبول قرمز خون ویتامین B12 در یک تخم مرغ 56/0میکروگرم است در حالی که مقدار نیاز بدن افراد بالغ 3میکروگرم در روز است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین B12 عبارتند از: کم خونی، خستگی و اختلالات سیستم عصبی.

4.ویتامینD: ویتامین D از ویتامین های محلول در چربی و برای جذب، تعادل و تثبیت کلسیم و فسفر در بدن عنصری ضروری است. شیر، کره ، تخم مرغ و جگر حاوی مقدار کافی ویتامین D است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین D عبارتند از: نرمی استخوان در کودکی و پوکی استخوان در میانسالی و کهنسالی. مصرف روزانه ویتامین D در افراد بالغ بر 5200/0میلی گرم توصیه می شود.

5. ویتامین E: ویتامین E از ویتامین های محلول در چربی است و مقدار آن در تخم مرغ 84/0 میلی گرم است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین E عبارتند از: اختلال در تولیدمثل و ضعف عضله قلب، این ویتامین اثر درمانی و پیشگیری کننده از بیماری های عروق کرونر، سرطان سینه، سرطان ریه، آترواسکلوز (تصلب شریان)، دیابت و التهابات و آسیب های ورزشی دارد.

6. کولین: کولین یکی از ویتامین های مهم موجود در تخم مرغ است. به دلیل اهمیت این ماده در ساختمان بدن، مصرف نکردن منابع آن در گروه های خاص به ویژه زنان باردار و شیرده می تواند آثار سوء قابل توجهی داشته باشد.

طی سال ها به دلیل محدودیت هایی که در مصرف تخم مرغ ناشی از سوء ذهنیت در مورد کلسترول آن پیش آمد، کمبود کولین نیز در جوامع خودنمایی کرد زیرا تخم مرغ غنی از کولین است و کولین هم نقش اساسی در متابولیسم بدن دارد.

تخم مرغ پس از جگر گاو دومین منبع مهم و غنی از کولین است که به خصوص باید زنان باردار و شیرده بیشتر مصرف کنند. کولین تخم مرغ در داخل زرده آن به صورت ماده ای به نام لسیتین است. 2 عدد تخم مرغ با تامین حداقل 052میلی گرم کولین حدود 05درصد نیاز روزانه یک خانم باردار و شیرده را تامین می کند.

کولین:

– در به هم پیوستگی ساختمان غشای سلول ها نقش دارد.

– منبع مهم تامین گروه های متیل است.

– برای انتقال پیام های سلولی، انتقال پیام های عصبی، حمل و نقل چربی ها در بدن نقش دارد.

– برای متابولیسم در بدن حیاتی است.

نکات مهم درباره کولین به شرح زیر است:

1- کولین نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین دارد. همچنین مطالعه بر روی حیوانات ثابت کرده است کولین مناطقی از مغز را که مسئول برقراری حافظه هستند را تحت تاثیر قرار داده و توانایی یادگیری در دوران زندگی را تقویت می کند.

2- دریافت کولین توسط جنین از مادر نه تنها باعث رشد و تکامل مناسب مغزی او می شود بلکه باعث می شود که سطح ماده هموسیستئین در خون مادر در حد متعادل حفظ شود.

از آنجایی که افزایش میزان هموسیستئین در خون مادر با افزایش بروز ضایعات مغزی در جنین همراه است، مادران بارداری که در رژیم غذایی خود فقر کولین دارند 4 برابر بیشتر احتمال دارد که جنین آنها دچار ضایعات لوله عصبی از جمله کانال مغزی- نخاعی شود.

3- هموسیستئین اسید آمینه ای در خون است که احتمال می رود در افزایش احتمال خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی، اسکیزوفرنی و آلزایمر و برخی سرطان ها نقش داشته باشد. کولین همانند اسیدفولیک در متابولیسم این ماده مؤثر بوده و کمبود آن با افزایش میزان این ماده در خون همراه است.

4- مصرف کافی کولین توسط دختران در دوران رشد و بلوغ با کاهش احتمال بروز سرطان سینه در بزرگسالی آنها همراه است. به طور خاص، خوردن یک عدد تخم مرغ در روز با 81درصد کاهش احتمال سرطان سینه همراه است به ویژه وقتی که همراه با میوه و سبزیجات مصرف شود.

5- ثابت شده است در کسانی که 6 عدد تخم مرغ در هفته مصرف کرده اند، احتمال بروز سرطان سینه در آنها 44 درصد کمتر از کسانی بوده که 2 عدد تخم مرغ یا کمتر در هفته مصرف کرده اند.

6- مطالعات بالینی انجام شده بر روی افراد بزرگسال سالمی که دچار کمبود کولین بوده اند نشان می دهد که با افزایش ضایعات DNA (که علامت بروز بیماری های مزمن از جمله سرطان، آرتریت و پیری زودرس می باشد)، افزایش مرگ سلول های ایمنی بدن به نام لنفوسیت ها و افزایش نقص در عملکرد کبد و عضلات اتفاق می افتد.

7- نیاز به کولین برای مردان 055 میلی گرم در روز و معادل نیاز زنان شیرده است. این مقدار برای زنان 524 میلی گرم در روز و برای زنان باردار 054میلی گرم در روز است.

7- بتاکاروتن ها (لوتئین و گزانتین):

از 006 کاروتنوئید موجود در طبیعت 05 نوع آن در غذاها و 6 نوع آن در پلاسمای خون انسان یافت می شود و فقط دو نوع آن در چشم وجود دارد که به نام لوتئین و گزانتین در ماکولای شبکیه چشم تحت عنوان «لکه زرد» وجود دارند. لوتئین و گرانتین در غلظت های متفاوت و سرم خون، بافت چربی، بافت پستان و در شیر مادر وجود دارند.

لوتئین و گزانتین از دسته مواد بسیار مهم و ضروری برای سلامت چشم هستند.

بدن انسان قادر به ساخت این دو ماده نیست لذا باید از طریق غذا آن را دریافت کند که به دلیل اینکه تخم مرغ از منابع بسیار مهم و غنی این مواد است. به مصرف منظم آن توصیه می شود.

ثابت شده است تخم مرغ 51 درصد نیاز روزانه یک فرد را در این رابطه تأمین کرده که تقریباً صددرصد آن جذب بدن می شود. گرچه سبزی ها تیره رنگ مثل اسفناج بیشتر از تخم مرغ حاوی این دو ماده هستند ولی جذب بدنی این مواد از طریق تخم مرغ بسیار بیشتر است و لذا زرده تخم مرغ غنی ترین و مهم ترین منبع تأمین این مواد محسوب می شود.

ویژگی های این دو ماده و نقش تخم مرغ در این رابطه به شرح زیر است:

1. تغذیه با تخم مرغ سبب افزایش سطح لوتئین در خون و افزایش تجمع این مواد درناحیه شبکیه چشم می شود که باعث حفاظت سلول های چشم از آسیب های مختلف به ویژه دژنراسیون و تخریب سلول های ماکالا می شود.

این دو ماده با کمک به ساخت رنگدانه در ناحیه ماکولا، فیلتر کردن اشعه های UV در چشم را در نتیجه حفاظت چشم از آسیب را سبب می شوند و با عمل آنتی اکسیدانی خود از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های چشم جلوگیری می کنند.

یکی از مهمترین مشکلات اجتناب ناپذیر، بروز آسیب های تحلیل برنده لایه ماکولای چشم براثر سالخوردگی است که می تواند به کوری غیرقابل برگشت منجر شود و این مواد در غلظت مناسب از این ضایعه نیز جلوگیری کرده و آن را کاهش می دهند.

چون در حال حاضر درمان خاصی برای این ضایعه وجود ندارد، لذا تنها با خوردن غذاهای غنی از این ماده به کاهش بروز آن کمک می شود. مصرف غذاهای حاوی این دو ماده از قبیل زرده تخم مرغ، اسفناج و بروکلی با بیش از 02 درصد کاهش احتمال بروز کاتاراکت و بیش از 04 درصد کاهش احتمال بروز دژنراسیون ماکولار در سالخوردگی می شود.

2. پوست نیز به طور مکرر در معرض آسیب های ناشی از اشعه UV و سایر طیف های نور است. این دو ماده به دلیل نقش جذب این اشعه ها و خاصیت آنتی اکسیدانی اثر مهمی در حفاظت پوست دارند و چون مصرف موضعی آنها به لایه زیرین پوست نمی تواند نفوذ کند لذا مناسب ترین روش استفاده، مصرف خوراکی این مواد است.

3. بین دریافت ناکافی لوتئین و گزانتین و شیوع سرطان کولون، سرطان دستگاه گوارش و ریه ارتباط وجود دارد.

دیگران این را پسندیدند شما هم نگاهی بیندازید  بوقلمون وحشی

مواد معدنی:

1. کلسیم:

تقریباً 6/1 درصد وزن بدن را کلسیم تشکیل می دهد که نسبت به سایر مواد معدنی تشکیل دهنده بدن، سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. 58 درصد خاکستر اسکلت بدن را فسفات کلسیم تشکیل می دهد و مقادیری از آن در مایعات بدن، اعصاب، قلب و عضلات وجود دارد. مقدار مناسب کلسیم در بدن، در تنظیم ضربان و فشار خون مؤثر است.

غذای روزانه هر فرد باید حداقل حاوی 008 میلی گرم کلسیم باشد. این میزان در مورد زنان باردار و شیرده از 0051 تا 0002 میلی گرم توصیه شده است. 62 میلی گرم کلسیم در تخم مرغ وجود دارد که عمدتاً در زرده آن موجود است. عوارض کمبود کلسیم در کودکان، نرمی استخوان، کاهش رشد، خرابی دندان ها و لثه و در بزرگسالان، پوکی استخوان است.

2. فسفر:

فسفر از ترکیبات مهم سلول های بدن است و در واکنش های شیمیایی بدن و همچنین فعال کردن آنزیم ها، ویتامین ها و در نهایت رشد و ترمیم بافت های بدن نقش عمده ای به عهده دارد. فسفر به همراه کلسیم در تشکیل و استحکام استخوان ها عمل می کند و در ساخت بافت های عضلانی، مغز و اعصاب دخالت دارد. مقدار مصرف روزانه فسفر برابر کلسیم پیشنهاد می شود غذاهایی که به اندازه کافی حاوی پروتئین و کلسیم هستند، از فسفر کافی نیز برخوردارند.

فسفر تخم مرغ که عمدتاً در زرده آن وجود دارد به میزان 69 میلی گرم بوده و از لحاظ مقداری نسبت به کلسیم برتری دارد. عوارض کمبود فسفر در بدن مشابه عوارض کمبود کلسیم است.

نگهداری تخم مرغ خوراکی

3. سدیم و پتاسیم :

اگرچه خواص سدیم و پتاسیم از نظر شیمیایی مشابه است، ولی هیچ یک از آنها را در بدن نمی توان جایگزین دیگری کرد. سدیم 2/0 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد و عمدتاً در مایعات بدن و خون یافت می شود.

افزایش سدیم در بدن موجب خروج آب سلولی و تورم اندام های تحتانی بدن می شود. پتاسیم 9 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد و عمدتاً از ترکیبات داخل سلولی است.

پتاسیم تنظیم کننده ای مناسب برای حالت اسیدی و بازی خون است و در ایجاد تعادل میان سلول های بدن و مایع اطراف آنها اهمیت دارد.

نیاز روزانه یک فرد بالغ به سدیم و پتاسیم به ترتیب 5/1 و 7/4 گرم است. میزان سدیم و پتاسیم که غالباً در سفیده تخم مرغ یافت می شوند به ترتیب 07 و 76 میلی گرم است. به این ترتیب یک عدد تخم مرغ به طور متوسط به ترتیب 5/22 و 07 درصد نیاز روزانه یک فرد بالغ را به سدیم و پتاسیم تأمین می کند.

4. سلنیوم:

سلنیوم آنتی اکسیدانی است که از انهدام بافت های بدن جلوگیری کرده و به همراه ویتامین E علیه برخی بیماری های مزمن عمل می کند. سلنیوم در تقویت سیستم ایمنی، بهبود آرتریت روماتوئید، پیشگیری از پارکینسون و آلزایمر، حفاظت از چشم ها در مقابل آب مروارید، بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی، کاهش خطر بیماری های قلبی و پیشگیری از سرطان مؤثر است.

5. آهن:

اگرچه آهن فقط 400/0 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد، اما اهمیت و نقش ویژه ای در انتقال اکسیژن خون به سلول های بدن دارد. مقدار آهن تخم مرغ حدود 29/0 میلی گرم و عمدتاً در زرده موجود است که به نسبت دیگر مواد موجود در آن کمتر است.

در رژیم غذایی روزانه، مصرف آهن برای بچه ها 5 تا 01، مردان 01 و زنان 81 میلی گرم توصیه می شود. البته نوع آهن مصرفی برای جذب در بدن بسیار اهمیت دارد.

به طور مثال اگرچه اسفناج به عنوان یک ماده غذایی، حاوی درصد بالایی آهن است، اما فقط درصد کمی از آن قابلیت جذب در بدن را دارد این در حالی است که آهن موجود در تخم مرغ به طور کامل جذب بدن می شود.

زرده تخم مرغ یکی از منابع خوب آهن است ولی آهن آن در مقایسه با آهن Haem موجود در گوشت، از قابلیت جذب کمتری برخوردار است. وجود زرده تخم مرغ در برنامه غذایی کودکان، بخشی از آهن مورد نیاز آنها را تأمین می کند.

نشانه های تخم مرغ فاسد و خراب :

تخم مرغ خراب یا فاسد به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. این شامل زمانی است که تخم مرغ‌ها مدت زمان زیادی را در شرایط نامناسب نگهداری شوند یا وارد مراحل فساد و تخریب شوند. برخی از علائمی که ممکن است نشانه فاسد بودن تخم مرغ باشند، شامل موارد زیر می‌شوند:

بوی نامطبوع: تخم مرغ فاسد معمولاً بوی ناگوار و نامطبوعی دارد که متفاوت از بوی طبیعی تخم مرغ است. ممکن است بوی گندیدگی، سولفور یا بوی پوسیدگی احساس شود.

تغییر در رنگ و ظاهر پوست: اگر پوست تخم مرغ تغییر رنگ داده و به سمت تیره‌تر یا پوسیده می‌رود، این ممکن است نشانه فساد باشد.

پوست لکه‌دار یا مواد غیرعادی درون تخم: وجود لکه‌های نامعمول یا مواد غیرمعمول در داخل تخم مرغ، از جمله مایعات غیرعادی، ممکن است نشانه فساد باشد.

سطح پوستی نامنظم یا لطمه‌دیده: اگر پوست تخم مرغ دچار تغییر شده و دارای ضربه یا لطمه‌هایی باشد، این ممکن است نشانه فساد باشد.

در صورت تردید در مورد تازگی یا سالم بودن تخم مرغ، بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید. اطمینان از تازگی تخم مرغ و جلوگیری از مصرف تخم مرغ‌های فاسد یکی از موارد حیاتی در حفظ سلامتی شماست.

مراجعه به منابع علمی و تحقیقاتی می‌تواند در درک بهتر تأثیرات مصرف تخم مرغ بر سلامتی انسان کمک کند. با استفاده از موتورهای جستجو، منابع آکادمیک، مجلات تخصصی و کتب مرتبط می‌توانید به مقالاتی درباره خرید تخم مرغ خوراکی، مزایای تخم مرغ برای سلامتی و تأثیرات تخم مرغ در تغذیه دسترسی پیدا کنید. این منابع می‌توانند به شما کمک کنند تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد استفاده از تخم مرغ به عنوان یک منبع غذایی مفیدتر و اثرات آن بر سلامتی بدست آورید.

 

ماندگاری تخم مرغ محلی:

ماندگاری تخم‌های مرغ محلی ممکن است به عوامل مختلفی مرتبط با شرایط نگهداری و محیطی وابسته باشد. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. دمای نگهداری:

ماندگاری تخم‌ها بیشتر در دماهای پایین‌تر خواهد بود. دمای مناسب برای نگهداری تخم‌های مرغ بین ۷-۱۵ درجه سانتی‌گراد است.

۲. رطوبت:

حفظ رطوبت مناسب در محیط نگهداری می‌تواند باعث افزایش ماندگاری تخم‌ها شود. رطوبت مناسب بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

۳. تاریخ تولید:

تاریخی که تخم‌ها تولید شده‌اند نیز تأثیر دارد. تخم‌های تازه‌تر بیشترین زمان ماندگاری را دارند.

۴. نحوه نگهداری:

نگهداری تخم‌ها در یخچال درجه دار، دور از نور خورشید مستقیم و در جای خشک و خنک می‌تواند ماندگاری آن‌ها را افزایش دهد. ایده‌آل‌ترین مکان برای نگهداری تخم‌ها، در روی قسمت میوه و سبزیجات یخچال است.

به طور کلی، تخم‌های مرغ محلی ممکن است ماندگاری کمتری نسبت به تخم‌های صنعتی داشته باشند. اما با رعایت شرایط مناسب نگهداری می‌توانید ماندگاری را بیشتر کرده و از آن‌ها بهره‌برداری کنید. همچنین، برای اطمینان از مصرف ایمن تخم‌ها، باید به تاریخ انقضای آن‌ها توجه کنید و در صورت دارا بودن هرگونه علامت نامناسبی مانند بوی نامطبوع یا تغییر در رنگ یا قوام، از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

۱. دمای نگهداری:

دمای نگهداری برای تخم‌های مرغ محلی بسیار حائز اهمیت است. دماهای بالا یا پایین از حد معقول می‌توانند ماندگاری تخم‌ها را کاهش دهند. به طور کلی، دمای مناسب برای نگهداری تخم‌های مرغ محلی معمولاً در محدودهٔ 7-15 درجه سانتی‌گراد است.

تأثیر دما بر ماندگاری تخم‌های مرغ:

حرارت بالا:

حرارت بیش از حد می‌تواند باعث از دست دادن ترکیبات مفید در تخم‌ها شود و ماندگاری آن‌ها را کاهش دهد. در دماهای بالا، باکتری‌ها ممکن است سریع‌تر فعال شده و به طور غیرمناسبی رشد کنند که باعث فاسد شدن زودهنگام تخم می‌شود.

حرارت پایین:

دماهای خیلی پایین همچنین می‌تواند باعث آسیب به ساختار تخم‌ها شود و منجر به افت کیفیت و ماندگاری کاهشی گردد. در دماهای کمتر از 7 درجه سانتی‌گراد، خطر ایجاد خرابی در ساختار تخم‌ها وجود دارد.

راهکارهای نگهداری در دمای مناسب:

یخچال: نگهداری تخم‌های مرغ در یخچال یکی از بهترین روش‌هاست. معمولاً قرار دادن تخم‌ها در قسمت مخصوص میوه و سبزیجات یخچال بهترین جایی برای نگهداری است.

دمای مناسب: برای حفظ دمای مناسب، می‌توانید از ترمومتر داخل یخچال استفاده کنید تا دمای مناسب را تنظیم و نظارت داشته باشید.

جدا کردن تخم‌ها: در صورتی که تعداد زیادی تخم محلی دارید، بهتر است آن‌ها را جدا کنید تا هر کدام به تنهایی به ماندگاری خود برسند.

حفظ دمای مناسب و استفاده از یخچال برای نگهداری تخم‌های مرغ محلی می‌تواند به شما کمک کند تا ماندگاری آن‌ها را به حداکثر برسانید.

۲. رطوبت:

رطوبت نیز یک عامل مهم در ماندگاری تخم‌های مرغ محلی است. این عامل می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در کیفیت و ماندگاری تخم‌ها داشته باشد. به طور کلی، رطوبت مناسب برای نگهداری تخم‌های مرغ محلی بین 60 تا 70 درصد است.

تأثیر رطوبت بر ماندگاری تخم‌های مرغ:

رطوبت بالا:

رطوبت زیاد ممکن است باعث رشد قارچ‌ها و باکتری‌های غیرمطلوب شود که می‌تواند به فاسد شدن زودهنگام تخم‌ها منجر شود.

رطوبت پایین:

رطوبت کم همچنین می‌تواند باعث خشکی و از دست رفتن کیفیت تخم‌ها شود و ماندگاری آن‌ها را کاهش دهد.

راهکارهای نگهداری با رطوبت مناسب:

محیط نگهداری: برای حفظ رطوبت مناسب در محیط نگهداری، می‌توانید از سفره‌های مرطوب یا یک ظرف کوچک حاوی آب در یخچال استفاده کنید تا رطوبت لازم حفظ شود.

در دمای مناسب: همانند دما، رطوبت نیز به صورت ترکیبی با دمای مناسب می‌تواند ماندگاری تخم‌ها را بهبود بخشد.

جلوگیری از رطوبت زیاد: اگر محیط نگهداری شما دارای رطوبت زیاد است، ممکن است نیاز به وسایل جذب رطوبت یا تهویه بیشتر داشته باشید تا از این مشکل جلوگیری کنید.

رطوبت کنترل شده در محیط‌های خاص: برای نگهداری دقیق‌تر، در برخی موارد ممکن است نیاز به محیط‌های کنترل شده با رطوبت و دمای مشخص باشد.

رطوبت مناسب در محیط نگهداری می‌تواند به حفظ کیفیت و ماندگاری تخم‌های مرغ محلی کمک کند. با رعایت این موارد، می‌توانید ماندگاری تخم‌ها را به حداکثر برسانید و از کیفیت آن‌ها لذت ببرید

۳. تاریخ تولید:

تاریخ تولید یکی از موارد حیاتی برای ماندگاری و کیفیت تخم‌های مرغ است. تخم‌های تازه تولید شده دارای ماندگاری بیشتری هستند نسبت به تخم‌هایی که مدت زمان زیادی از تاریخ تولید آن‌ها گذشته باشد.

تأثیر تاریخ تولید بر ماندگاری:

تخم‌های تازه:

تخم‌های تازه تولید شده، معمولاً دارای ماندگاری بیشتر و کیفیت بهتری هستند. این تخم‌ها دارای پوسته‌ی کامل و زیبا، زردی روشن و عطر و طعم خوبی هستند.

تخم‌های قدیمی:

تخم‌های قدیمی‌تر ممکن است پوسته‌ی آن‌ها متحلل‌تر باشد و زردی آن‌ها کمتر باشد. همچنین، عطر و طعم آن‌ها ممکن است کمتر شیرین و قابل قبول باشد.

راهکارها برای استفاده بهینه از تاریخ تولید:

استفاده زمانی: بهتر است تخم‌های تازه تولید شده را در ابتدا مصرف کنید تا از بهترین کیفیت آن‌ها بهره‌مند شوید.

بررسی تخم‌ها: هنگام خرید، تاریخ تولید را بررسی کنید و تخم‌هایی که تازه‌تر هستند را انتخاب کنید.

نگهداری در یخچال: تخم‌ها را در یخچال درجه‌دار نگهداری کنید تا ماندگاری آن‌ها بیشتر شود.

توجه به شرایط نگهداری: در شرایط مطلوب نگهداری، تخم‌ها می‌توانند ماندگاری بهتری داشته باشند.

توجه به تاریخ تولید تخم‌ها و استفاده به موقع از آن‌های تازه تولید شده، می‌تواند کیفیت و ماندگاری تخم‌های مرغ محلی را بهبود بخشد و از بهترین تجربه مصرف برخوردار شوید.

۴. نحوه نگهداری:

نحوه صحیح نگهداری تخم‌های مرغ محلی می‌تواند برای حفظ کیفیت و ماندگاری آن‌ها بسیار مؤثر باشد. این نکات می‌توانند به شما کمک کنند تا تخم‌های مرغ را بهترین شکل ممکن نگه دارید:

۱. نگهداری در یخچال:

قرار دادن در قسمت مناسب یخچال: تخم‌ها را در قسمت مخصوص میوه و سبزیجات یخچال قرار دهید. این قسمت معمولاً برای نگهداری مواد غذایی فراهم شده و دما و رطوبت مناسبی دارد.

نگهداری در دمای مناسب: دمای مناسب یخچال برای نگهداری تخم‌ها بین 7-15 درجه سانتی‌گراد است.

۲. انتخاب محفظه مناسب:

کارتن یا جعبه مخصوص: اگر تخم‌ها را در جعبه‌ای خریداری کرده‌اید، مطمئن شوید که آن جعبه برای نگهداری تخم‌ها مناسب و با کیفیت است.

۳. روش‌های تست تخم‌ها:

آزمون شنایی: یکی از روش‌های ساده برای تست تخم‌ها، تست شنایی است. اگر تخمی که در آب فرو می‌رود سریعاً بالا آمد یا بالا بود، احتمالاً نویسندگی آن بیشتر است و باید به زودی مصرف شود.

۴. علائم نوسان کیفیت:

بو و طعم: اگر تخم‌ها بوی نامطبوع داشته باشند یا طعم آن‌ها متفاوت باشد، بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

۵. اطلاع از تاریخ تولید:

ردیابی تاریخ تولید: همیشه به تاریخ تولید تخم‌ها توجه کنید و تخم‌های تازه‌تر را مصرف کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید ماندگاری تخم‌های مرغ محلی را افزایش دهید و از کیفیت بهتری برخوردار شوید.

 

برای ایجاد مزرعه  و را اندازی این کسب و کار میتوانید با شماره 09112230070 تماس و ارتباط برقرار کنید

جهت مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط