پشم و خاصیت پشم گوسفند

پشم و خاصیت پشم گوسفند

پشم و خاصیت پشم گوسفند

 انواع پشم و درجه کیفی آنها

پشم و خاصیت پشم گوسفند

الیاف پشم

پشم نیز مانند سایر الیاف پروتئینی از موی حیوانات گرفته می‌شود. پشم عمدتاً به صورت مخلوط جزء (تا ۱۰%) با پنبه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ هدف از ترکیب پشم با الیاف پنبه ایجاد ویژگی های خاصی در پارچه های حوله ای است. پشم خام حاوی طیف گسترده ای از ناخالصی هایی است که معمولاً بین ۳۰ تا ۷۰% از جرم کل پشم را تشکیل می‌دهند. این ناخالصی ها عبارتند از چربی پشم که از غدد چربی پوست حیوان ترشح می‌شوند، تکه چربی های خشک شده ناشی از از غدد عرق حیوان، و خاک و شن. چربی های پشم عمدتاً از استرها تشکیل می‌شوند که خود متشکل از استرول ها، الکل های آلیفاتیک و اسیدهای چرب هستند. اما چربی های خشک شده بیشتر از نمک های پتاسیم اسیدهای آلی حاصل می‌گردند.

پشم نوعی الیاف است که از سلول های پوستی ویژه ای به نام فولیکول های حیواناتی که جزء خانواده بزسانان (عمدتاً گوسفند) هستند گرفته می‌شوند؛ البته ممکن است موی سایر پستانداران مانند بز، لاما و خرگوش نیز جزء این دسته قرار بگیرد. پشم دارای چندین ویژگی است که آن را از مو یا خز متمایز می‌کند. این ویژگی ها عبارتند از بافت یا لمس متفاوت، کشسان بودن و رشد به صورت الیاف کوتاه (یا دسته ای).

مقیاس بندی و حالت مجعد پشم گوسفندی، ریسیدن آن را آسان می‌کند. این ویژگی ها به الیاف مجزا کمک می‌کنند تا به یکدیگر متصل شده و در کنار هم باقی بمانند. پارچه های پشمی به دلیل مجعد بودن نسبت به سایر منسوجات حجم بیشتری دارند و به راحتی هوا را در خود نگه می‌دارند، همین ویژگی باعث می‌شود تا محصولات پشمی گرما را درون خود حبس کنند. پشم یک پروتئین کراتینی بر پایه الیاف کوتاه است. الیاف کراتینی (Keratin fibers) به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

۱- الیاف پشمی که توسط بدن گوسفندان رشد می‌کنند. ۲- الیاف موئی که توسط حیواناتی به غیر از گوسفندان رشد می‌کنند. ۳- الیاف خز که توسط بدن حیواناتی مانند خرگوش، راسو و غیره رشد می‌کنند.

پشم از 33% کراتین، 26% آلودگی، 26% چربی خشک شده (که معمولاً شامل نمک های سدیم، پتاسیم یا اسیدهای چرب است)، 10% چربی پشم و 5% ناخالصی های معدنی تشکیل گردیده است. کراتین از بیش از 20 نوع مختلف اسید آمینه تشکیل شده است. مورفولوژی الیاف پشم پیچیده است. نمودار ترسیمی که نشان دهنده مورفولوژی پشم ظریف است در شکل زیر نشان داده شده است.

پشم و خاصیت پشم گوسفند

ساختار مورفولوژی پشم

ساختار مورفولوژی پشم به صورت زیر توضیح داده شده است:

نمودار ترسیمی ساختار مورفولوژی پشم به ویژگی‌های زیر اشاره دارد:

پیچک آلفای سمت راست

ریسمان مارپیچ سمت چپ

پروتئین‌های s پایین

فیلامنت‌های میانه

ماده زایا

ماکروفیبریل

کمپلکس غشای سلولی

بقایای هسته‌ای

اپی‌کوتیکول

اگزوکوتیکول

اندوکوتیکول

کوتیکول یا پوشش شاخی پوست

سلول پارا

سلول اورتو

سلول مزو

پوسته

خصوصیات سطحی پشم بستگی به ساختار کوتیکول (پوشش شاخی پوست) دارد. هر سلول کوتیکول به صورت مستطیلی شکل با اندازه‌های تقریبی 30 میکرومتر طول، 20 میکرومتر عرض، و 0.5 میکرومتر ضخامت است.

زبری سطح الیاف ناشی از همپوشانی زیاد سلول‌های کوتیکول مجاور است و به اصطکاک جهت داری منجر می‌شود. این اصطکاک جهت دار به معنای این است که ضریب اصطکاک الیاف از ریشه به نوک الیاف به شکل قابل توجهی کمتر از ضریب اصطکاک از نوک به ریشه الیاف است.

کوتیکول از سه لایه شامل اپی‌کوتیکول، اگزوکوتیکول، و اندوکوتیکول تشکیل شده است. اپی‌کوتیکول یک غشای سطحی نازک است که عمدتاً حاوی زنجیره‌های کراتینی با نسبت کمی لیپید است.

کورتکس (پوسته) بیش از 85% الیاف را تشکیل می‌دهد و بر خصوصیات مکانیکی الیاف حاکم است. کورتکس از نظر ساختاری پیچیده است و از سلول‌های دوکی شکل تشکیل می‌شود. دو نوع اصلی از سلول‌های کورتیکال وجود دارد: اورتوکورتکس و پاراکورتکس.

نحوه توزیع مواد غیر کراتینی در داخل هر سلول آنها را از هم متمایز می‌کند. اورتوکورتکس به سمت خارج حلقه موجی چین خوردگی الیاف پشمی است.

ویژگی های الیاف پشمی

ویژگی ارزش
وزن مخصوص ۱.۳۲
استحکام 9 تا 15 cN/Tex در حالت خشک و 7 تا 14 cN/Tex در حالت مرطوب.
دراز شدگی تا نقطه شکست ۲۵ تا ۳۰% در حالت خشک و ۲۵ تا ۵۰% در حالت مرطوب.
بازیابی الاستیک ۵۰% بازیابی از ۱۰% کشش
خاصیت ارتجاعی خیلی بالا
مقاومت در برابر سایش پشم لباسی: واقعاً کم. پشم فرش: زیاد.
بازیابی رطوبت ۱۴ تا ۱۸%
قابلیت شستشو لباس های پشمی باید با مراقبت زیاد شسته شوند – دمای شستن آنها به طور معمول ۴۰ درجه سانتیگراد است. تحریک مکانیکی شدید در ماشین های لباسشویی و خشک کن ها باعث می شود تا پشم حالت نمدی پیدا کند.

درجه کیفیت پشم

درجه کیفیت پشم یک معیار اساسی در صنعت پشم و نخ ریسی است که به نمایانگر بالاترین میزان کیفیت و ظرافت الیاف پشمی در نخ های تولیدی می‌باشد. این درجه کیفیت با دقت بیشتری از پشم برای نخ ریسی انتخاب می‌شود و نمایانگر تنش ناشی از طبقه‌بندی پشم است که تاثیر مستقیمی بر فرآیند نخ ریسی دارد.

به طور کلی، درجه کیفیت پشم از 80S تا 28S متغیر است. اعداد کوچکتر نمایانگر پشم‌هایی هستند که ظرافت بیشتری دارند و مناسب برای تولید نخ‌های نازک و ظریف هستند. اعداد بزرگتر نشان‌دهنده پشم‌هایی با زبری و ضخامت بیشتر هستند که برای تولید نخ‌های ضخیم و قوی مناسبند. این اعداد به تفاوت‌های در ضخامت و ظرافت الیاف پشمی اشاره دارند.

درجه کیفیت پشم به شکلی غیرخطی و با فواصل منظم نمی‌آید و این اعداد به طور جداگانه برای هر پشم به دلیل تفاوت‌های ساختاری و مشخصه‌های الیاف تعیین می‌شوند. این درجات برای انتخاب نمره نخ و تعیین کیفیت نخ‌ها در صنعت نخ ریسی استفاده می‌شوند.

مثلاً، نخ‌های با نمره 64S تا 48S و حتی حداقل 30S مناسب برای ریسیدن هستند و می‌توانند به تولید نخ‌های مختلفی از جمله نخ‌های نازک و ظریف تا نخ‌های ضخیم و قوی مناسب باشند.

در نهایت، درجه کیفیت پشم تعیین کننده اصلی ظرافت و کیفیت نخ‌های تولیدی است و بر اساس نیاز و استفاده مورد نظر، می‌توان از مناسب‌ترین درجه کیفیت برای تولید نخ‌ها انتخاب کرد.

انواع مختلف درجات کیفی پشم

پشم ظریف

پشم گوسفندان می‌تواند به چندین درجه کیفیت مختلف تقسیم شود که بستگی به نژاد گوسفند، شرایط زیست محیطی و مشخصات پشم دارد. در ادامه به توضیح درجات مختلف کیفیت پشم می‌پردازیم:

  1. پشم ظریف (Fine Wool):
    • این نوع پشم برخی از نژادهای گوسفندان مانند مرینو، استرالیایی مرینوس، رامبویه و مرینوس آمریکایی از آن شناخته می‌شود.
    • درجه کیفیت پشم ظریف معمولاً بین 60S به بالا قرار دارد.
    • الیاف پشمی این گوسفندان بسیار نازک هستند و قطر آنها زیر 24 میکرومتر است.
  2. پشم متوسط (Medium Wool):
    • نژادهایی مانند همپشایر، Southdown و Cheviot از این نوع پشم بهره می‌برند.
    • کیفیت پشم این گوسفندان معمولاً از 48S تا 60S متغیر است.
    • الیاف پشمی این نژادها در اندازه متوسط به ضخیم قرار دارند و معمولاً غلاف دار هستند.
  3. پشم زبر و زمخت (Coarse Wool):
    • این نوع پشم بیشتر گوسفندهای نژادهای آسیایی تشکیل می‌دهند و به طور عام غلاف دار هستند.
    • کیفیت پشم آنها عمدتاً زیر 48S و تا 32.5 میکرومتر است.
    • این نوع پشم معمولاً در تولید فرش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. پشم بلند (Long Wool):
    • این نوع پشم از نژادهایی مانند کاتسوول، رامنی مارش و لینکلن به دست می‌آید.
    • الیاف پشمی این گوسفندان بلند و ضخیم هستند و معمولاً تا 40 سانتیمتر رشد می‌کنند.
    • کیفیت پشم از 36S تا 50S و قطر الیاف از 30 تا 40 میکرومتر متغیر است.
  5. پشم دو رگه (Dual-Purpose Wool):
    • این نوع پشم توسط نژادهایی نظیر کوری دایل و پول وارث تولید می‌شود و ممکن است دارای مشخصات متوسط تا ظریف باشد.
    • کیفیت پشم این نژادها معمولاً از 48S تا 64S و قطر الیاف از 22 تا 32.5 میکرومتر است.

تعیین درجه کیفیت پشم براساس نژاد گوسفند، شرایط زیست محیطی و مشخصات الیاف متغیر است. این درجات برای تعیین نمره نخ در صنعت نخ‌ریسی استفاده می‌شوند و انتخاب درجه مناسب بستگی به نیاز و استفاده مورد نظر دارد.

انواع پشم گوسفند و استفاده از آن

پشم و خاصیت پشم گوسفند

یکی از خصوصیات پرورش گوسفند زنده این است که علاوه بر تولید گوشت، شیر امکان استفاده از پشم و پوست آن برای صنعت قالی بافی، ساخت پوشاک و حتی ساخت کلاه وجود دارد و جالب است بدانید که تفاوت پشم گوسفندان انقدر زیاد است که از نظر ظرافت، تولید پشم، الیاف به پنج دسته گوسفند زنده در جهان تقسیم می شوند.

پشم یک نوع الیاف برای صنعت نساجی می باشد که می تواند از پشم گوسفندان، پشم بز کشمیری، گاو عنبر یا حتی آنگورا از خرگوش تولید شود. به طور کلی پشم گوسفندان به وسیله یک نوع فولیکول در داخل پوست بدن رشد می کنند که حاوی پروتئین و درصدی چربی هستند و به خاطر تجزیه پذیر بودن آن در محیط زیست و همچنین خواص مختلفی چون گرمای زیاد در ساخت انواع پارچه، لباس زمستانی و حتی صنعت نساجی برای ساخت فرش، گلیم، نمد از آن استفاده می شود. به طور کلی شاید بتوان گفت که الیاف مصنوعی ارزان قیمت تر و ظرافت بیشتری در صنعت پوشاک دارند اما به خاطر تجزیه ناپذیر بودن الیاف مصنوعی برای محیط زیست خطرناک است و حتی برای صنعت نساجی چون ساخت فرش، گلیم، گبه، نمد نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد در صورتی که انواع پشم گوسفند پس از شستشو برای صنعت نساجی و ساخت انواع پارچه های ظریف فاستونی، جوراب، کفپوش زمستانی مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگران این را پسندیدند شما هم نگاهی بیندازید  پرسودترین پرنده ها

خواص پشم گوسفندی- ویژگی و کاربرد های پشم گوسفند[اصول پشم چینی]

خواص پشم گوسفندی در طب سنتی

در طب سنتی، پشم گوسفند به عنوان یک ماده طبیعی و گرم، مفید و موثر شناخته شده است. برخی از خواص پشم گوسفندی در طب سنتی عبارتند از:

  1. ضد روماتیسم: پشم گوسفند به دلیل دارا بودن خاصیت گرم و ضد رطوبت، به عنوان یک درمان طبیعی برای کمک به کاهش درد و التهابات مرتبط با روماتیسم استفاده می‌شود.
  2. افزایش سطح انرژی: پشم گوسفند به دلیل دارا بودن خواص گرمایی و الکتریکی، می‌تواند به عنوان یک ماده افزایش دهنده سطح انرژی و حالت روحی و روانی فرد مورد استفاده قرار گیرد.
  3. درمان خشکی و خارش پوستی: پشم گوسفند به دلیل دارا بودن خواص آرامبخش و ضد التهابی، می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای کمک به درمان خشکی و خارش پوستی استفاده شود.
  4. بهبود خواب: پشم گوسفند به دلیل دارا بودن خواص گرمایی و آرامبخش، می‌تواند به عنوان یک ماده درمانی برای کمک به بهبود خواب و کاهش اضطراب و تنش استفاده شود.

پشم گوسفند دارای کاربردهای فراوانی است در واقع کت و شال تهیه شده از پشم گوسفند از عصر برنز به عنوان یک محصول در صنعت نساجی شناخته می شد. مصری های باستان یک کارخانه ی بزرگ ریسندگی پشم برپا کرده بودند که این نشان از گرانبها بودن این ماده و ارزشمند بودن این صنعت دارد.تا اواخر قرن نوزدهم،پشم حیوانات یک ماده ی بسیار گرانبها محسوب می شد و پوشیدن لباس های پشمی یک امتیاز برای افراد ثروتمند بود. از زمانی که پشم گوسفند به مقدار کافی به اروپا از استرالیا و نیوزلند وارد این قاره شد،این محصول در دسترس عموم قرار گرفت و همگان توانایی استفاده از آن را پیدا کردند.

فواید پشم گوسفند

فواید پشم گوسفند به نظر عجیب می رسد،اما از زمان های قدیم کشف شده است که پشم دارای خواص شفادهی است.کارشناسان معتقدند که ساز و کار این اثر درمانی مبتنی بر تماس ملایم با پوست است. فیبر باعث تحریک سیستم مویرگی خون می شود و به افزایش قوای طبیعی بدن کمک می کند. با توجه به جذب و نگهداری گرمای خفیف و انتقال آن به بدن باعث می شود عضلات آرام شوند.البسه ی ساخته شده از پشم طبیعی برای افراد بیمار یا سالخورده بسیار مفید هستند. نخ های بافته شده می توانند هوا را انباشت کنند و دمای آن را حفظ کنند،در نتیجه مثل یک ترموستات عمل کرده و دمای بدن را تنظیم می کند.پشم در حین عبور دما رطوبت و گردوغبار را جذب کرده و به عنوان یک فیلتر عالی برای بدن عمل می کند.پشم حاوی مواد طبیعی به نام لانولین است که آن را غیر قابل نفود می کند،به طوری که پشم ۳۰ درصد از رطوبت هوا را جذب کرده و در خود نگه می دارد و جالب است که بدانید شما به هیچ عنوان این رطوبت را حس نمی‌کنید.

۱۱ حقیقت جالب راجب پشم گوسفند که باید بدانید

در یک سایت باستان شناسی در مصر،لباس هایی ساخته شده از پشم گوسفند کشف شده که قدمت آن به ۳هزار و ۴۰۰ سال می رسد که این حقیقت را نشان می دهد که استفاده از این محصول به سال ها قبل برمیگردد و نشان از مفید بودن این محصول می دهد.

این احساس خارش که برخی افراد هنگام پوشیدن پشم تجربه می کنند، عمدتا به‌خاطر ضخامت فیبرهای پشمی است که از آن ساخته شده اند، ضخامت استاندارد فیبر پشمی ۲۸ میکرون است.

اگر لباس پشمی طبیعی تهیه کنید،حرف S را در آن می‌بینید که با یک عدد بعد آن همراه شده است.این عدد ضخامت استاندارد نخ استفاده شده در محصول نهایی را تعیین می‌کند که در میکرون اندازه گیری می‌شود.اگر بیشتر دقت کنید حرف Super S را نیز همراه با یک عدد می‌توانید مشاهده کنید.این نشان به ان معنی است که در این محصول بهترین پشم استفاده شده است که اخیرا جمع آوری شده است.

پشم و خاصیت پشم گوسفند

رکورد سریع ترین کوتاهی پشم گوسفند متعلق به هیلتون بارت از استرالیا با ۳۹٫۳۱ ثانیه است.پشم را می‌توان به مقدار ۷۰ درصد طول طبیعی آن بدون کنده شدن کشید.

طبق مقررات اتحادیه ی اروپا یک محصول زمانی می‎تواند به عنوان ۱۰۰درصد پشم طبیعی برچسب گذاری شود که حاوی کمتر از ۵درصد ناخالصی هی ناخواسته باشد.

پشم می تواند تهیه شده از فیبر پستانداران مختلف باشد،نه فقط گوسفند.

الیافی که در دوران مدرن از پشم ساخته می شوند طول آن ها از ۱۶ میکرون تا ۴۰ میکرون را شامل می شوند.

برای قرن ها پشم به عنوان یک کالای ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گرفت به عنوان مثال زمانی که پادشان ریچارد من توسط امپراتوری روم در سال ۱۱۹۲ دستگیر شد،راهبان سیسترکی بخشی از پس از پس انداز خود را در ۵۰۰۰۰ کیسه پشم پرداخت کردند.

پشم نه تنها برای لباس استفاده می‌شود،بلکه در سایر صنایع،مانند تولید پدال در برخی خودروهای لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پشم گوسفند یک ماده ی زیست تخریب پذیر است که می‌تواند همراه گیاهان به عنوان کود استفاده شود،زیرا حاوی ۱۷ درصد نیتروژن است.

پشم گوسفند می تواند در یک زمان هم آب را جذب و هم ان را دفع کند.

تاریخچه تولید پشم گوسفند

اعتقاد بر این است که پرورش گوسفند، به خصوص گوسفندان پشمی، حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شد. در آن زمان، پرورش دام، به ویژه گوسفند، به عنوان حیواناتی پر پشم، در مناطق آسیای غربی به شدت گسترش یافت. بعدها، این حیوانات از طریق تجارت و مبادلات با مناطق شمال آفریقا و اروپا به این مناطق نیز منتقل شدند. در دوران قرون وسطی، تجارت پشم در اروپا به طور چشمگیری افزایش یافت، به ویژه در مناطقی که امروزه به نام‌های بلژیک، هلند، انگلیس و فرانسه شناخته می‌شوند.

مهم‌ترین مناطق تولید پشم خام در قرون وسطی کشورهای اسپانیا و انگلیس بودند، در حالی که صنعت نساجی در کشورهای ایتالیا و هلند از رونق بهتری برخوردار بود. گوسفندان اسپانیایی، در سال ۱۴۹۲ توسط کریستوفر کلمب به آمریکا منتقل شدند و پرورش آنها در اسپانیا در آن زمان به شدت توسعه یافت. نژاد گوسفندان مرینو (مرینوس) یکی از مهم‌ترین نژادهای پشمی جهان بود و تا سال ۱۸۱۰، استرالیا که بیش از ۳۰۰۰۰ گوسفند داشت، سعی می‌کرد بیشتر از آنها نیز از نژاد مرینوس باشند.

ویژگی های پشم گوسفند

جنس پشم از پروتئین و کراتین می باشد که در ناخن ها، شاخ ها و لایه های خارجی پوست نیز یافت می شود. الیافی که مورد استفاده انسان ها قرار میگیرد به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود. الیاف مصنوعی شامل انواع الیاف پلیمری و غیر پلیمری است اما الیاف طبیعی به چند دسته گیاهی (سلولزی)،معدنی (آزبست) و حیوانی تقسیم می شوند.

نژاد گوسفندهای پشمی

انواع مختلفی از نژاد گوسفندی در جهان هستند که هر کدام ویژگی ها و خصوصیات مربوط به خود را دارند و دارای یک نوع پوشش خاص می باشند به همین دلیل گوسفندان از نظر نوع پشم به چند دسته پشم ظریف، متوسط، بلند، پشم آمیخته، پشم قالی تقسیم بندی می شوند.

گوسفندان پشم ظریف :

قطر پشم این نوع از گوسفندان بین ۱۷-۲۳ میکرون و طول دسته الیاف آنها بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر است.این نوع از گوسفندان پشم ظریف ، بیشتر از نژاد مرینوس هستند . میزان پشم آنها در حدود ۴ کیلوگرم است.

گوسفندان پشم متوسط :

پشم این نوع از گوسفندان ضخیم تر و درخشان تر می باشد و راندمان تولیدی بالاتری نیز دارند.

گوسفندان پشم ب لند :

گوسفندان پشم ب لند به طور متوسط الیافی بین ۳۶-۵۰ میکرون دارند و طول این الیاف بین ۱۵ تا ۳۷ سانتی متر می باشد.

گوسفندان پشم آمیخته :

ظرافت و نازکی پشم این دسته درحدود گوسفندان پشم متوسط است ولی از طول بیشتری برخوردار می باشند.

گوسفندان پشم قالی :

پشم این دسته ترکیبی از چند نوع الیاف دیگر است . تارپشم حقیقی ،الیاف مدولائی (هتروتیپ)،الیاف کمپ بخش های این دسته را تشکیل می دهند.

 

پشم و خاصیت پشم گوسفند

 

خواص،ویژگی ها و کاربرد پشم گوسفند و انواع دام ها

کاربرد و خواص پشم بیشتر درصنعت پوشاک و نساجی می باشد ولی از این ماده مفید در صنایع دیگر مانند پارچه بافی و قالی بافی استفاده می شود. علاوه بر این موارد پشم گوسفندان در تهیه انواع نمد،کلاه و پوتین کاربرد فراوانی دارد که در ادامه به برخی از ان ها خواهیم پرداخت:

دیگران این را پسندیدند شما هم نگاهی بیندازید  سمپاشی حشرات

پشم با دوام است :

کشش طبیعی الیاف پشم بسیار خوب است و پارچه و لباس های ساخته شده از این جنس احتمال پاره شدن کم تری را دارند والیاف پشمی می توانند شکل خود نسبت به سایر الیاف، بهتر حفظ کند.

پشم در برابر لکه ها مقاوم است :

پوشش بیرونی پشم به دفع مایعات کمک می کند و در این نوع لباس ها لکه های کم تری نسبت به سایر لباس ها ایجاد می شود.

پشم گوسفندی برای تشک:

پشم گوسفندی یکی از مواد طبیعی و نرمی است که برای تولید تشک‌ها استفاده می‌شود. این نوع پشم به عنوان یک منبع طبیعی و نرم برای تولید تشک‌ها استفاده می‌شود و برخی از ویژگی‌های آن عبارتند از:

۱. نرمی و راحتی: پشم گوسفندی به دلیل نرمی و لطافتش، بسیار محبوب برای تشک‌ها است. این پشم توانایی فراهم کردن حمایت و نرمی برای خواب دراز مدت را دارد.

۲. عایق حرارتی: پشم گوسفندی به دلیل ساختار خود که هوا را در خود ذخیره می‌کند، عایق حرارتی خوبی است. این به افراد کمک می‌کند تا در زمستان گرما و در تابستان خنکی مناسبی داشته باشند.

۳. تنفس پذیری: این نوع پشم توانایی تنفس پوست را دارد و به خواب‌گراها کمک می‌کند تا در طول شب خشک نگه داشته شوند و از تعریق زیاد جلوگیری کند.

۴. ماندگاری و دوام: پشم گوسفندی معمولاً ماندگاری خوبی دارد و تشک‌های ساخته شده از آن ممکن است برای مدت طولانی استفاده شوند.

با این همه، برای خرید تشک‌های ساخته شده از پشم گوسفندی، مطمئن شوید که از منابع معتبر و با کیفیت خریداری کنید تا از کیفیت و دوام مناسب برخوردار باشید.

 

در طب سنتی، پشم گوسفندی برای برخی موارد به عنوان یک منبع طبیعی با خواصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خواص معمولاً با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و ساختاری پشم، به شکل‌های مختلف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته، این موارد بیشتر بر پایه تجربیات مردمی و کاربردهای سنتی بوده و تحقیقات علمی کافی در این زمینه صورت نگرفته است. برخی از کاربردهای طب سنتی پشم گوسفندی شامل موارد زیر می‌شود:

۱. درمان دردهای عضلانی و مفصلی: پشم گوسفندی به عنوان یک منبع طبیعی و نرم ممکن است در کاهش دردهای عضلانی و مفصلی کمک کننده باشد. برخی اعتقاد دارند که استفاده از پشم گوسفندی به صورت یک بسته گرم یا به عنوان پوشش مناسب برای مناطق دردمند مفید است.

۲. تسکین و آرامش: برخی اعتقاد دارند که استفاده از پشم گوسفندی برای خوابیدن یا به عنوان پوشش می‌تواند به افراد کمک کند تا آرامش بیشتری در خواب داشته باشند و احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

۳. تأثیرات حرارتی: پشم گوسفندی به دلیل ویژگی‌های حرارتی خود ممکن است در حفظ گرمای بدن و جلوگیری از از دست دادن حرارت بدن به کار رود.

۴. استفاده در روش‌های دیگر: در برخی فرآیندهای سنتی مانند روش‌های سوزن درمانی (آکوپانکچر) نیز از پشم گوسفندی به عنوان یک عنصر طبیعی برای تسکین دردها استفاده می‌شود.

در هر صورت، قبل از استفاده از پشم گوسفندی یا هر منبع طبیعی دیگر به عنوان روش درمانی، مهم است که نظر یک پزشک یا متخصص مراجعه شود تا بهترین راهکار برای مشکلات خاص شما را مشخص کند.

لباس های پشمی شما را در زمستان سرد و در تابستان گرم نگه می دارد :

پشم یک ماده شگفت انگیز در تنظیم دمای بدن است. در زمستان عایق پشم ،هوا گرم و خشک را در بدن حفظ می کند و در تابستان گرما و رطوبت بدن را بیشتر دفع کرده و باعث خنکی بدن می شود.

پشم گوسفند زنده از محصولات بسیار مفیدی می باشد که از گذشته های دور تا کنون مورد استفاده انسان قرار گرفته است ولی در گرما ممکن مگس هایی ب روی این پشم بنشیند و باید با چگونگی مقابله با مگس  ها در دامداری مطلع باشید. مهمترین ویژگی و کاربردهای پشم گوسفند شامل؛ استفاده در صنعت نساجی،قالی بافی،ریسندگی و … می باشد. در این مطلب از دامداران پاک می خواهیم به معرفی کامل نحوه پشم چینی در گوسفندان بپردازیم با ما همراه باشید تا با رعایت اصول مربوط به پشم چینی بتوانید به راحتی پشم چینی گوسفندان خود را انجام دهید.

شما برای یادگیری این مهارت باید تمرین و تجربه کسب نمایید، همچنین  استفاده از ابزار آلات نیز به دلایلی که در ادامه به آن می پردازیم امری بسیار مهم است. از دیگر نکات مهم استفاده از لباس کار مناسب و استاندارد است.

چرا باید پشم گوسفندان کوتاه شود

برخی از مواردی که باید پشم  چینی گوسفندان را با ابزارالات مناسب کوتاه کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

با فرارسیدن فصل گرما پشم زیاد سبب ایجاد ناراحتی و حتی بیماری برای دام ها می شود.

پشم زیاد سبب ایجاد بیماری های پوستی برای گوسفندان می شود زیرا پوست گوسفندان در فصل گرما دچار خارش شده و این حیوانات سعی می کند خود را به چیزهایی نظیر نرده ، دیوار و حتی گیاهان بمالند تا این حس از بین برود و این حالت می تواند به پوست آنها آسیب برساند.

چیدن پشم های گوسفند به دامداران این اجازه را میدهد که علاوه بر کسب درآمد از طریق فروش این محصول سلامت گله خود را نیز بعد از فصل زمستان ارزیابی کنند.

بهترین زمان برای پشم چینی گوسفند زنده

اوایل بهار زمانی می باشد که بیشتر گوسفندان بره های خود را به دنیا می آورند به همین دلیل این فصل برای چیدن پشم گوسفند مناسب است. پشم بدست آمده از نژادهای گوسفندان ایرانی به دلیل داشتن  رنگ پذیری و استحکام خوب بیشتر در بافت قالی کاربرد دارد برای اینکه پشم مرغوبیت و کیفیت لازم را داشته باشد باید نکاتی را پشم چینی در نظر داشته باشید.اواسط بهار تا اوایل تابستان تقریبا زمان مناسبی برای پشم چینی گوسفندان می باشد .

کار پشم چینی گوسفندان باید با توجه به تغذیه و نژادهای متفاوت یک تا دوبار انجام شود. پشم این حیوانات در طی زمان با انواع آلودگی ها نظیر علوفه و خاشاک ، گرد و غبار و … آلوده می شود؛ توصیه می شود برای پشم چینی حتما بدن گوسفندان را از این مواد پاک کنید تا بتوانید پشم تولیدی خود را به قیمتی بالاتر به فروش برسانید. برای اینکار می توانید گوسفندان خود را با آب روان شست و شود دهید اگر از پشم چین برقی استفاده نمی کنید می توانید از دوکارد که وسیله متداول پشم چینی در ایران می باشد استفاده کنید.

چگونگی چیدن پشم گوسفند زنده

معمولا در بیشتر مناطق کشور روز خاصی را برای این کار در نظر میگیرند و چندین گله دور هم جمع شده و توسط اشخاصی که مهارت کافی را در این امر دارند عمل پشم زنی وچیدن پشم گوسفند انجام می شود. برای شروع کردن باید سر و گردن گوسفند را گرفته و به آرامی آن را بر روی زمین بخوابانید سپس از ناحیه سینه شروع به چیدن پشم حیوان نمایید بعد از قفسه سینه به سراغ ناحیه سر و گردن رفته و سپس به سمت ناحیه شکم و پهلوی دام بروید.جهت مطالعه موارد بیشتر اینجا کلیک کن

وسایل لازم در پشم چینی:

می توانید از قیچی های دستی و یا وسایل برقی استفاده کنید

چندین کیسه تمیز جهت نگهداری پشم های چیده شده آماده کنید

لباس کار مناسب (ماسک ، چکمه ، دستکش ) بپوشید.

قیچی برای تمیز کردن اطراف گوش ، دم و سایر نواحی کوچک

 

پشم و مو هر دو از موادی هستند که از حیوانات بدست می‌آیند و در صنایع مختلف استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های مهمی در مورد ترکیب شیمیایی، ساختار و کاربردهایشان وجود دارد:

۱. منشأ:پشم: پشم از پوست حیوانات گرفته می‌شود. این ممکن است از گوسفند، بز، شتر، الاغ و حیوانات دیگر باشد. –

مو: مو از قسمت‌های مختلف بدن حیوانات از جمله سر، ته دست، دم و… گرفته می‌شود. این می‌تواند از حیواناتی مانند اسب، گاو، خرگوش و حیوانات دیگر باشد.

۲. ساختار و شکل:پشم: پشم عموماً دارای فیبرهای بلندتر، نرمتر و الیافی با سطح زیاد است که می‌تواند برای بافتن پارچه‌ها و محصولات نساجی استفاده شود. –

مو: موها معمولاً ضخیم‌تر و ممکن است دارای فیبرهای کوتاهتر و سخت‌تری باشند. غالباً برای ساخت وسایلی مانند برس مو، پت و لباس‌های چرمی استفاده می‌شود.

۳. کاربردها:پشم: از پشم برای تولید پارچه‌ها، موکت، مبلمان پارچه‌ای، وسایل ایزولاسیون حرارتی و… استفاده می‌شود. –

مو: موها معمولاً برای ساخت وسایل آرایشی و بهداشتی مانند برس مو، برای تولید البسه‌های چرمی، قلاب‌های بافندگی و… استفاده می‌شود.

در کل، پشم و مو هر دو منابع مهمی از مواد طبیعی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما به دلیل تفاوت‌های شیمیایی و فیزیکی، کاربردها و استفاده‌هایشان نیز متفاوت است.

جهت مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط